Jump to content
Annons

WaveTerminal 192


SuperViza

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har en fråga angående min ljudkorts konsol.

När jag öppnar fönstret så finns det flera olika betekningar och rutor att välja(se nedan) och det jag undrar är just vad står dom för och vad händer ljudmässigt om jag väljer någon utav dom? är det nått att by sig om och vad brukar man använda dom till?

OP TI =?

CO AX =?

PRO =?

CON =?

Master int/ext =?

Tack på förhand//MvH SuperViza

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har antagligen 2 in/utgångar på ditt PCIkort i datorn och det ena är optiskt

det andra coaxial det är om du har en Datbandare eller MDspelare eller någon annan digital enhet.

Jag kollade manualen här om det är 192M du har http://www.esi-pro.com/download.php?division=2

1. D-Sub connector: Connect Waveterminal 192M PCI card with the break out box.

2. Digital Coaxial Output: Digital Output in Coaxial type.

3. Digital Optical Output: Digital Output in Optical type.

Har du gjort en låt färdig och mixat ner spåren så kan du välja en digital utgång för att spara den på DAT t.ex

Optisk eller coaxial är bägge digitala men är olika kablar

6. Digital Type –Digital format selector

When you use WT192 with MI/ODI/O together, this is where you to set various digital

format.

1. Pro (IEC 958 Type 1)

WT192X’s digital in/out format is AES/EBU.

2. Consumer (IEC 958 Type II)

WT192X’s digital in/out format is S/PDIF.

Link to comment
Dela på andra sajter

HÚmm okay. trots att du gett mig ord förklaringar så förstår jag inte helt å hållet när/hur jag skall använda dom och varför.

sen DAT vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en sak. jag använder 192 L och på baksidan så finns det nått som heter SPDIF Optical Out/AC3 som man skall kunna om man vill sända trådlöst hur funkar det?

Redigerat av SuperViza
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh DAT är en typ av kasettbandspelare men digital. Den spelar bara in i stereo och har man färdiga mastrade låtar kan man spara dem på ett DAT-band. Datband är väldigt vanligt att använda innan slutproduktionen. De flesta mastering studios har DAT-bandspelare. Så från dina digitala utgångar kan du spara till en DAT eller till en MD minidiskspelare. Att spara till DAT tycker en del är bättre än att spara till CD eller DVD.

MD är bara för lyssning man kan inte använda en minidisk för att producera en ny CD för MD komprimerar ner ljudet.

Sen finns det ADAT men det är en digital bandare med 8 in/ut så blanda inte ihop den med DAT

Link to comment
Dela på andra sajter

SPDIF och AC3 är samma optiska utgång. Det är den du använder till DAT - MD eller något annat digitalt. Det där med trådlöst är något du fått fel för dig.

AC3 är är en term i encodad dolby digital audiosignal som används för DVD filmer bland annat. Har du en DVD film i datorn som är inspelad med AC3 ljud och ett DVD spelar prg som stödjer AC3 kan du få ut ett surroundsystem via dina utgångar.

Hoppas jag har föränklat det lite.

Gå in i en musikaffär o låt dem visa dig en DAT spelare o fråga va den e bra för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför spara på en DAT jo om den stödjer 96kHz o 24bit så får du bättre dynamik än på en bränd CD som har 44.1kHz o 16bit. Det betyder att du får bättre slutmix i en studio om du tar med dig ett DATband istället för en CD.

Ditt ljudkort stödjer 96kHz/24bit

Spela in din låt i Cubase i 24bit o 96kHz

Mixa ner den med rätt volymer o effekter

Spara den istereo i 96/24 till en DAT

Gör slutmix i studio - Compressor - ljudnivå - ordningsföljd

Sen mixar de ner allt material till 16bitar o 44.1kHz så att det kan pressas till CD

Sen blir det Glasmaster

Pressa 10000 ex

Reklam - TV - Press

Försäljning

JAPP SÅ E DE

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket du har varit till stor hjälp. fan dete så mycket som jag inte fattar ett piss om. men om du orkar förklara en sak för mig. balanserade in/ut gångar vad menas med det? och vilket är bäst att använda eller använder man dom i olika syften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Waveterminal 192 L Midi för 2300 kr. jo da det är faktiskt riktigt bra. inget krångel än så länge plus att Latencyn ligger på 1ms kommer snart en nyuppdatering å då blir don ännu lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...