Jump to content
Annons

16 kanaler in med preamp - vad välja?


Rubberpiggy

Recommended Posts

Hej på er!

 

 

Är ny på forumet och håller på med en hemmastudio som kommer att inrymmas i vår gillestuga. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på ljudkortsupplägg då jag vet att det finns gott om hjälpsamma individer på forumet med mycket erfarenhet.

 

Studion kommer även att användas som replokal och vi kommer att vilja tratta in allt direkt in i en PC DAW (sannolikt cubase eftersom jag är van vid det). Behovet är att kunna spela in trummor, två gitarrstärkare, bas samt sång så vi kommer att behöva uppåt sexton kanaler där samtliga har preamp. På lite sikt kommer jag att skaffa en dedikerad preamp och kompressor till sången. Vi kommer även att ha behov av midi-interface, men jag har en delta 1010 sedan tidigare som kan lösa det om jag fastnar för en lösning som saknar midi.

 

Efter att ha smugit omkring i lite trådar på forumet känns det som jag fått lite kläm, men det finns fortfarande lite olika lösningar som jag velar mellan. Jag skulle vilja ha synpunkter på nedanstående kombinationer avseende det jag skrivit om behoven ovan och tar tacksamt emot kommentarer och erfarenheter kring olika lösningar.

 

Mina olika varianter är enligt nedan och priset skall väl även ligga där någonstans. Jag har fastnat lite för Focusrite-upplägget, men har läst mycket gott om Motu. Frågan är väl mest om prisskillnaden är motiverad...

 

 

Motu 8 pre 4 431 kr

MOTU 896 MK3 8 408 kr

Tot 12 839 kr

 

Focusrite Octopre Mk II 3 550 kr

Focusrite Sapphire Pro 40 3 995 kr

Tot 7 545 kr

 

Mackie Onyx blackbird x2 4 440 kr

Tot 8 880 kr

 

Som sagt, tacksam för input alt/och kommentarer kring om jag överhuvudtaget tänkt rätt.

 

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har själv kört Focusrite-combon (Pro 40+OctoPre:n) ute på fältet (livejobb samt repjobb) och min erfarenhet är att det alltid varit oerhört stabilt. Focusrite gör bra och kvalitativa saker (inte för att de andra sakerna du nämnde är kattskit), har tysta och finfina pre-amps och det är en combo som "står" sig ett bra tag framöver och verkar passa dina behov i för ett bra tag framöver (hade även MIDI I/O). Dessutom är deras mjukvara alldeles föträffligt kul att jobba med o mman vill routa lyssningen). Som sagt; det känns "kvalitet" Exempelvis: potarna känns robusta och med lagom mycket "motstånd" i sig. Bara en sådan sak!

Mina två ören!

All the best

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

Jag har inte en översikt över alla lösningar, men Mackie Onyx 1640i är en möjlighet. Vi kör med en 1620i där vi använder andra preamps för kanal 9-16.

Här finns det möjlighet att köra signalet "torrt" in i DAW via firewire och använda mixern för medhörning. Vi har gitarrstärkare i separata rum och kör medhörning via en hörlursförstärkare. Ljud utan läckage in i DAW och personligt inställd medhörning där alla har var sin AUX-kanal i örat.

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Presonus Studiolive 16:4:2 (det finns en större och en mindre också). Mixer, effekter för PA och ljudkort i ett. Klart bra ljud i pre och AD, minst i klass med de du nämnt. Har en själv och är klart nöjd.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Motu 8 pre, som alltså är ett ljudkort med 8 preampar, MIDI-interface och 8 ADAT in/ut . Till det kör ja även en Behringer ADA8000, som är ett ADAT-interface med 8 preampar (=16 preampar totalt).

Det fungrar bra.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Skrev om 828:an först, men tänkte inte på att du vill ha 16 mikpreampar, och inte bara 16 in.

Jag skulle föreslå MOTU 896mk3 + Focusrite OctoPre mkII, och koppla optisk ADAT mellan dem. Ev. även wordclock via BNC.

8PRE har fördelen att kunna agera ljudkort och standalone A/D om du behöver koppla den på annan utrustning, men om du alltid använder 896 som ljudkort finns ingen anledning att köpa en 8PRE.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har inte en översikt över alla lösningar, men Mackie Onyx 1640i är en möjlighet. Vi kör med en 1620i där vi använder andra preamps för kanal 9-16.

Här finns det möjlighet att köra signalet "torrt" in i DAW via firewire och använda mixern för medhörning. Vi har gitarrstärkare i separata rum och kör medhörning via en hörlursförstärkare. Ljud utan läckage in i DAW och personligt inställd medhörning där alla har var sin AUX-kanal i örat.

Magnus

Jag var inne på det spåret först, men hörde mycket bra om Focusrite från en polare som är semi-professionell musiker/studiofilur och då kommer jag undan nästan 5 000 kr billigare då en ny 1640i kostar närmare 12 500.

Kolla in Presonus Studiolive 16:4:2 (det finns en större och en mindre också). Mixer, effekter för PA och ljudkort i ett. Klart bra ljud i pre och AD, minst i klass med de du nämnt. Har en själv och är klart nöjd.

// Gunnar

Den såg fin ut, men kostar nära 20 000 kr, det är klart över budget för mig i denna övning.

Jag skulle föreslå MOTU 896mk3 + Focusrite OctoPre mkII, och koppla optisk ADAT mellan dem. Ev. även wordclock via BNC.

8PRE har fördelen att kunna agera ljudkort och standalone A/D om du behöver koppla den på annan utrustning, men om du alltid använder 896 som ljudkort finns ingen anledning att köpa en 8PRE.

OK, bra synpunkt, tack. Då är bara frågan om MOTU 896mk3 är c:a 4 000 kr bättre än Focusrite Sapphire Pro 40. Jag utgår från att det inte är en helt självklar fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha gått på det billigare alternativet och lagt överskottet på nåt riktigt bra till sångpåläggen, en grym mono eller stereo preamp. Ofta har man behov av riktigt finemang stereoljud, tex trum-oh eller stereoinspelningar av gitarr eller pianopålägg. M/S stereo mm. Eller kanske det billigare alternativet räcker hela vägen till sångpålägg också om du lägger slantarna på en riktigt grym mick som C414 eller liknande.

Jag kan inte svära på det, men jag undrar om det går att höra skillnad på de där preamparna om det sitter en värsting mick kopplad till dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är bara frågan om MOTU 896mk3 är c:a 4 000 kr bättre än Focusrite Sapphire Pro 40.
Beror på hur du använder kortet. MOTU har DSP för effekter, gör latencyfri medhörningsmixar med CueMix (kortet kan även funka som standalone mixer), Wordclock, och de stabilaste ljudkortsdrivrutiner jag sett för såväl Windows som OS X.

Eller så köper du 828mk3 och 2 st. ADA8000 eftersom 828 (och 896) har dubbla ADAT-portar. Då får du 26 analoga in varav 18 är mikingångar 😛

828 mk3 6540 kr

ADA8000 1593 kr

ADA8000 1593 kr

Totalt 9726 kr

(Har själv både 828 mk3 och ADA8000 och 8PRE vid sidan av. Har haft problem med OctoPre mk1:s klocka i ADAT-synk, men jag har bättre förtroende för mk2)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Beror på hur du använder kortet. MOTU har DSP för effekter, gör latencyfri medhörningsmixar med CueMix (kortet kan även funka som standalone mixer), Wordclock, och de stabilaste ljudkortsdrivrutiner jag sett för såväl Windows som OS X.

Eller så köper du 828mk3 och 2 st. ADA8000 eftersom 828 (och 896) har dubbla ADAT-portar. Då får du 26 analoga in varav 18 är mikingångar 😛

828 mk3 6540 kr

ADA8000 1593 kr

ADA8000 1593 kr

Totalt 9726 kr

(Har själv både 828 mk3 och ADA8000 och 8PRE vid sidan av. Har haft problem med OctoPre mk1:s klocka i ADAT-synk, men jag har bättre förtroende för mk2)

Argh, the agony of choice. Men den kombon lät klart aptitlig. Jag har dock fått för mig att Behringer är lite lågbudget i sammanhanget. Är det oförtjänt?

Redigerat av Rubberpiggy
Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, the agony of choice. Men den kombon lät klart aptitlig. Jag har dock fått för mig att Behringer är lite lågbudget i sammanhanget. Är det oförtjänt?
Visst, Behringer är lågbudget men ADA8000 är, i mitt tycke, en av deras bästa burkar.

Samtidigt är Focusrites Platinumserie (däribland OctoPre) också deras budgetserie, inte i samma klass som t ex Focusrite ISA eller Red.

Läs gärna den här tråden, och det är viktigt att du läser alla sidorna. ☺️

Kan tilläggas att då var OctoPre LE och OctoPre (föregångarna till OctoPre mk2 och OctoPre mk2 Dynamic) också betydligt dyrare än vad de nya modellerna är idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Jag kör sen några månader med onyx 1640. Lite dyrare men otrolig vinst med ett mixerbord. Dessutom är eq svinbra som du själv kan välja om den ska vara pre/post, in eller ut, i eller utan slutmix (firewire). Visst har den några nackdelar oxå, men det har ju alla ljudkort.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

Hallå! Jag kör sen några månader med onyx 1640. Lite dyrare men otrolig vinst med ett mixerbord. Dessutom är eq svinbra som du själv kan välja om den ska vara pre/post, in eller ut, i eller utan slutmix (firewire). Visst har den några nackdelar oxå, men det har ju alla ljudkort.

Kolin

Förlåt om jag stjäler tråden, men det är lite i samma spår.

Kolin: Har du någon erfarenhet med att köra firewire pre/post EQ, då du säger att EQ'n är svinbra? Skiljer det sig mycket om man istället om man kör EQ i t.ex. Logic? Påverkar EQ pre/post ljudet även om den står med "rak" inställning? Har som sagt själv en 1620i som jag kör in i iMac med Logic Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...