rubytuesday Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Efter att ha spelat in i egen studio med hyffsat resultat vill jag nu spela in mina lÄtar tillsammans med professionell producent med fantastiskt resultat. Men det Àr nÄgot som jag definitivt inte har rÄd med. RÄkade se den hÀr artikeln och undrar om det kan finnas nÄgon sanning i att producenter samarbetar med artister för ingen penning alls. Enbart vissa rÀttigheter. Om det stÀmmer vore det ju fantastiskt och dÄ skulle nÀsta frÄga vara vart man fÄr tag pÄ sagda producenter. NÄgon som sitter pÄ kunskap om detta?
Johnny Boi Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Artikeln Àr tydligen direktöversatt frÄn nÄgot annat sprÄk till svenska via nÄn sÄn dÀr gratis-översÀttare... NÄgot man kanske ska ta med i berÀkningen.
JJRockford Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Det Ă€r nog ovanligt att nĂ„gon ger bort nĂ„gonting gratis. Ăr du talangfull finns det sĂ€kert duktiga producenter som vill jobba med dig, och som inte vill ha nĂ„gonting inledningsvis. Men om det blir ett lyckat projekt sĂ„ Ă€r det nog ocksĂ„ den producenten som tjĂ€nar absolut mest pĂ„ det. Posta lite av vad du har gjort hĂ€r, och sök sen samarbete pĂ„ forumet, det kanske rĂ€cker? Finns mĂ„nga duktiga hĂ€r som vĂ€l inte har kommersiella intressen i allra första hand đ
Ken KÀngström Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Om du ex. avtalar bort dina ekonomiska rÀttigheter med 50%, samt. har bra material sÄ kommer du nog kunna kamma hem en ordentlig inspelning. Men, tÀnk igenom noga innan.
Freddy Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 För mig innebÀr just ordet - professionell - att man kan ta betalt för sin tjÀnst dÄ den hÄller sÄ hög nivÄ. SÄ lite motsÀgelsefullt alltsÄ. Lite önsketÀnkande Àr det sÄ klart. Du förstÄr nog att producenter inte sitter timtals med dina prylar bara för att vara snÀlla. Som andra sagt tidigare. SÄ skulle du kanske kunna hitta nÄgon genom att lÀgga ut lÄtar och pÄ den vÀgen finna nÄgon som gillar det den hör och tror pÄ materialet.
rubytuesday Postat 9 april 2011 TrÄdstartare Postat 9 april 2011 Givetvis Àr det önsketÀnkande att inte behöva spendera pengar pÄ nÄgot som Àr vÀrt mycket. Att samarbeta med nÄgon som skulle vara intresserad av min musik vore ju trevligt men var ska jag "lÀgga ut lÄtar" för att fÄ dom hörda av eventuellt intresserad (hobby)-producent? Det hÀr forumet Àr ju ett alternativ men det lÀt pÄ vissa som att det finns flera. Jag skulle vilja optimera möjligheterna och jag har inget nÀtverk bland musiker sÄ lite idéer skulle vara önskvÀrt.
axeman Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Ruby: Det funkar inte riktigt sĂ„. Jag tror resan snarare kommer se ut sĂ„ hĂ€r: Du skriver/spelar in/sjunger lĂ„tar. NĂ€r du kĂ€nner att du har nĂ„t speciellt pĂ„ gĂ„ng sĂ„ Ă€r det dags att börja höra av sig till branschen. Fundera pĂ„ vem som kan din musik och hör av dig till den producent som passar bĂ€st. Var trevlig och sĂ€g att du skulle vilja spela upp lite lĂ„tar för att fĂ„ feedback. AnvĂ€nd gĂ€rna kontakter som ger dig en direkt ingĂ„ng till producenten. Ett anonymt mail Ă€r inte det bĂ€sta sĂ€ttet att göra ett gott första intryck. Var beredd pĂ„ att maila över en lĂ„t och oroa dig inte för att de kommer sno den: Ăr lĂ„ten sĂ„ bra att den Ă€r vĂ€rd att sno sĂ„ inser producenten att du Ă€r nĂ„nting att satsa pĂ„ och komer hellre vĂ€rdera ett samarbete. Det Ă€r vad vi mĂ„ste intala oss i alla fall... đ Hör av dig en eller max tvĂ„ gĂ„nger om du inte har fĂ„tt ett svar. Antingen har producenten inte tid att lyssna men vill vara artig, eller sĂ„ tycker han att det inte Ă€r bra nog men vill vara artig. Har du tur kommer du i kontakt med nĂ„n som gillar vad du gör och har varit med förr. Det Ă€r nu du kan börja fĂ„ bra feedback pĂ„ ditt material. Skriv mer lĂ„tar, spela upp för producenten som kommer ta en del av sin tid att lyssna och kommentera. NĂ€r du börjar nĂ€rma dig nĂ„nting som Ă€r riktigt, riktigt bra sĂ„ kommer producenten att kĂ€nna att tiden Ă€r mogen för att jobba tillsammans. Och det Ă€r vĂ€l hĂ€r det dĂ€r "gratis" kommer in: Producentens tid kostar ingenting eftersom ni gör det tillsammans. Jag hoppas det framkommer att vĂ€gen hit kan vara vĂ€ldigt lĂ„ng och bestĂ„ av mycket mycket lĂ„tskrivande pĂ„ vĂ€gen. Men det kan absolut vara vĂ€rt det. đ
JJRockford Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Finns mÀngder av sidor att lÀgga upp sina alster pÄ. Myspace, reverbnation, snowfish, thisplays, ubetoo, songbox, soundcloud, opening act o s v. TÀnk dock igenom hur du ska strukturera sig, det Àr tidskrÀvande som det Àr att hÄlla igÄng mÄnga sÄdana konton.
rubytuesday Postat 10 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 10 april 2011 Tack för svar alla! đ Kontakter i branschen har jag inte, Ă€n sĂ„ lĂ€nge iaf...Jag funderar pĂ„ att spara ihop en hel del pengar och sen köpa till mig en inspelning som jag sjĂ€lv tycker om och sedan ge ut pĂ„ egen hand. Bara en tanke som jag mĂ„ste sortera ut innan den tas i verket. Jag funderar ocksĂ„ pĂ„ att Ă„ka till danmark ett tag och undrar dĂ„ om det Ă€r nĂ„gon som vet nĂ„t om den danska branschen. Om det Ă€r nĂ„gon som har koll pĂ„ bra folk/studios i övriga skandinavien/europa skulle det ocksĂ„ vara intressant. De studios jag har tittat pĂ„ för uthyrning kommer med enbart en tekniker. Eftersom jag Ă€r solo mĂ„ste jag ta hjĂ€lp av musiker. Ăr det dags att skrapa ihop ett gĂ€ng sĂ„dana som inte har nĂ„got bĂ€ttre för sig eller finns det att hyra. LĂ„ter som jag pratar om skidor eller nĂ„t...
Piccazzo Postat 10 april 2011 Postat 10 april 2011 Ett annan vÀg att gÄ som i ditt fall verkar mer givande Àr att du spelar in en demo med tex tre lÄtar , helst sjÀlv eller i nÄgon demo studio. Dessa presenterar du sedan för skivbolag alt. förlag alt. managment.Om nÄgon av dessa gillar det du gjort och tror pÄ dig kommer dom i sin tur fixa ihop dig med bra producenter samt bra musiker ifall det behövs. Att köpa en inspelning om du inte har ett ihoprepat band kommer nog inte bli sÄ givande om du nu inte kan spela alla instrument sjÀlv. Ju bÀttre folk du vill ha desto mer kommer det att kosta om du nu inte har en produkt (lÄtarna & Du som artist ) som Àr nÄgot utöver det vanliga och alla inblandade tror pÄ till 110% och ser möjligheterna och vinsterna i att stÀlla upp gratis.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.