Jump to content
Annons

Sångproblem

LeffeLeffeLeffe (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Jag har stött på ett problem med min sång.

Jag har sjungit i två år lite mer seriöst och övat efter Mastering Mix av Brett Manning (jättebra övningar som verkligen hjälpt enormt mycket!) och skrivit och spelat in en del demos med bara sång och gitarr.

När jag bara spelar akustisk gitarr och sjunger och när jag spelar in (med lurar som monitor) så går allt utan problem men nu har jag precis börjat repa med helt band (trummor + bas) och då är det som att allt man lärt sig försvunnit och man börjar om på noll.

Jag antar att det har att göra med omställningen från att spela och sjunga själv med akustisk gitarr när allt hörs på ett visst sätt, till att sjunga i PA med högre volym med trummor och bas till.

Jag tappar mycket av kontrollen över hur mycket jag ska ta i och mycket av resonansen försvinner i rösten och höga toner blir väldigt "klämda".

Jag blir också sliten i rösten mycket snabbare än när jag sjunger själv med gitarr, trots att jag sjunger ganska aggressivt och starkt även då.

Jag antar att jag inte är den enda som haft problem med det här och tänkte höra om någon har några idéer om hur man gör för att komma till rätta med det annat än att bara nöta och nöta?

Vi har repat i 3 veckor nu och det blir inte bättre.

Annons
Postat

Repetera med lägre volym på alla instrument generellt. Använd In-Ear medhörning till ALLA både live och i lokalen/studion, separerat. Kostar några tusen men sparar både stämmor och öron. Se till att inte ha en massa onödig ventilation igång i lokalen. Det är främst ventilationssystemen som är förödande för rösten faktiskt! De torkar ut den. Vet du vilken yrkesgrupp av ALLA som har mest problem med rösten? Industriarbetare som ibland överröstar sin maskin? Nej. Musiker och sångare? Nej. Advokater som håller långa pläderingar? Nej. Försäljare som tjatar hela dagarna på fältet? Nej. Präster som talar i småfuktiga gamla kyrkor? Nej.

Det är faktiskt kontorister som sitter tyst och arbetar med papper, pratar lite i telefon, käkar medhavd lunch osv.

Varför? Man tror att det beror på kontorens ventilationssystem.

Postat
  On 2011-03-29 at 20:31 sa MrBluesman:

Prova ut en mikrofon som passar dig. Öva med mikrofon. Köp en medhörningsmonitor så du hör dig själv bra när ni repar!

Jag använder en SM58 som jag gillar och vi har bra PA och ganska låg ljudvolym (inget testosteronstint monster bakom trummorna, tack gode gud för det) och bra PA där sången hörs väldigt bra men det vill sig ändå inte riktigt.

Att öva med mikrofon är säkert en god idé dock.

Kanske man borde sluta spela och sjunga akustiskt ett tag och bara sjunga "ipluggat" så att säga, även när man lirar ensam?

Postat
  On 2011-03-29 at 20:35 sa debatt:

Repetera med lägre volym på alla instrument generellt. Använd In-Ear medhörning till ALLA både live och i lokalen/studion, separerat. Kostar några tusen men sparar både stämmor och öron. Se till att inte ha en massa onödig ventilation igång i lokalen. Det är främst ventilationssystemen som är förödande för rösten faktiskt! De torkar ut den. Vet du vilken yrkesgrupp av ALLA som har mest problem med rösten? Industriarbetare som ibland överröstar sin maskin? Nej. Musiker och sångare? Nej. Advokater som håller långa pläderingar? Nej. Försäljare som tjatar hela dagarna på fältet? Nej. Präster som talar i småfuktiga gamla kyrkor? Nej.

Det är faktiskt kontorister som sitter tyst och arbetar med papper, pratar lite i telefon, käkar medhavd lunch osv.

Varför? Man tror att det beror på kontorens ventilationssystem.

Verkligen intressant det där med ventilationen!

Vi repar i samma lokal som jag använder som demostudio osv så jag tror dock inte att problemet är ventilationen den här gången.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.