Jump to content
Annons

Vad är en DI box?


Jari

Recommended Posts

Tack Claes! Jag har mailat focusrite min fråga och letade även vidare själv. Hittade tillslut detta.

"In the instrument DI mode, the gain range is the same as the

mic input, clipping at +8 dBu at minimum gain and -42 dBu at minimum gain. This

is a pretty hot DI input and you may need to run the Scarlett at minimum gain or

turn down the volume at your instrument if it has particularly hot pickups. Like the

line inputs, the instrument inputs are also differential, with each leg having an

input impedance of approximately 500 kOhm. It’s rare that a guitar is wired to take

advantage of a differential input but it’s a nice touch. The only possible

disadvantage is with unbuffered piezoelectric pickups that are happiest working

into an input impedance of 1 megohm or greater."

Jag tror att jag faktiskt klarar mig utan en DI i dagsläget..

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Det är mycket snack om DI-boxar och genom att skumma igenom det mesta av vad ni skrivit så är det än mer att hålla koll och reda på.

Jag har en fråga bara som jag tror inte tagits upp. Jag sitter med ett 11Rack och Logic hemma, sen har jag en aktiv bas (Ibanez SRX595) och en passiv gitarr (Ibanez RG870QMZ). Gitarren har jag inget direkt problem med vid inspelningssammanhang men basen däremot, eftersom den är aktiv med pre-amp så distar ljudet. Vilket gör att jag drar ner på spårvolymen i Logic.

Detta kanske är helt knas egentligen och finns andra, bättre/lättare sätt att ordna, men det jag funderar på är helt enkelt att ha en DI-box mellan basen och 11Racket, vad tror ni? Har ni nått tips om vilken typ av Di man ska ha isåfall?

Mycket tacksam för svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket snack om DI-boxar och genom att skumma igenom det mesta av vad ni skrivit så är det än mer att hålla koll och reda på.

Jag har en fråga bara som jag tror inte tagits upp. Jag sitter med ett 11Rack och Logic hemma, sen har jag en aktiv bas (Ibanez SRX595) och en passiv gitarr (Ibanez RG870QMZ). Gitarren har jag inget direkt problem med vid inspelningssammanhang men basen däremot, eftersom den är aktiv med pre-amp så distar ljudet. Vilket gör att jag drar ner på spårvolymen i Logic.

Detta kanske är helt knas egentligen och finns andra, bättre/lättare sätt att ordna, men det jag funderar på är helt enkelt att ha en DI-box mellan basen och 11Racket, vad tror ni? Har ni nått tips om vilken typ av Di man ska ha isåfall?

Mycket tacksam för svar =)

Har du ingen volymkontroll så du kan dra ner volymen innan ljudet går till datorn/ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa, nu är jag med! Kanske uttryckt mig felaktigt, vad jag menar är att en aktiv bas har väl en inbyggd pre-amp som jag förstår det(?) Det är väl det som gör den aktiv?

Så det jag har på basen är; volym, balance, bass boost/cut, treble boost/cut. Sen är det bara en tele direkt från basen till 11Racket och in i Logic. Alltså ingen extern pre-amp

Sorry om man rört till det... =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova och dra ned volymen på basen, om det inte låter bra så skaffa ngn slags volymkontroll mellan bas och ljudkort, det är inte säkert di-boxen dämpar tillräckligt lr så dämpar den för mycket.

Okay, ska prova det. Kom även på att man har ett Focusrite Saffire 6 liggandes nånstans, har för mig den har både pad och gain kontroll. Det kanske kan funka annars(?)

Det finns väl volym ut på 11-racket?

Där sa du nått! Finns ju "Amp out" i inställningarna, tack! Nu har man ju lite att prova och något av detta ska väl funka =)

TACK!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...