Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet?


illWill

Recommended Posts

Många jag pratar med på IRC och andra ställen säger att Creatives audigy 2 kort räcker bra när man vill köra gigastudio och cubase osv. Men vad säger du? Vilket ljudkort ska jag ha om jag kör:

En mick, midiklaviatur, gigastudio, akai, mycket vst plug ins och cubase?

Tacksam för tips! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pulse. (oregistrerad)

Jag har ett ESI 192L. Bra pris va de på det kortet kostar endast 1.995:- i dag fick mitt lite billigare. Kortet har bra AD/DA omvandlare, och väldigt låg latency.

Vill du komma upp i 192 KhZ vid inspeling rekomenderar jag ESI 192X för en tusing extra kräver dock att du har rätt programvara för som stödjer det. Men jag nöjde mig med 24-Bit 96 Khz för mina inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Hej!

Har sett att man i en del tester använder Waveterminal2496 som referens(verkar vara fullgod standard) och vad jag har hört så är det samma kretsar i M-audios Audiophile som tex Delta 66 osv, det som skiljer är anslutningarna... Frågan blir då om även ESI gör så, är 192L lika bra ljudmässigt som sin storebror 2496?

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Många jag pratar med på IRC och andra ställen säger att Creatives audigy 2 kort räcker bra när man vill köra gigastudio och cubase osv. Men vad säger du? Vilket ljudkort ska jag ha om jag kör:

En mick, midiklaviatur, gigastudio, akai, mycket vst plug ins och cubase?

Tacksam för tips! 😄

Creative Sounblaster Audigy 2 saknar GSIF drivers. Därmed är det ej någon vidare bra ide att köra Giga Studio med detta kort. Däremot har majoriteten av de andra ljudkortstillverkarna stöd för detta vilket gör dem till ett bättre val. Här kan du läsa mer om detta.

http://www.nemesysmusic.com/support/hardware.php

Vad är det för ljudkort du har nu? På din beskrivning låter det som att du har ett ljudkort som stöder gigastudio. Du skriver även att du vill kunna köra AKAI, menar du en hårdvaru sampler med flera utgångar eller talar du enbart om samplecd's i det formatet? Om det är det senare så går det ju bra med vilket ljudkort som helst, dock måste du ändera ha ett program för att konvertera dem till ett användbart format eller en sampler som stöder AKAI. Är det däremot så att du vill koppla in en hårdvarusampler med flera utgångar så behöver du antagligen ett ljudkort med 4-8 ingångar. Då är det kanske läge att titta på kort som Digidesign Digi001, M Audio Delta1010 och liknande ljudkort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
dELiRiUM (oregistrerad)
Har hört att dom nya RME korten ska vara riktigt bra...kolla in dom. Annars är kanske MOTU-korten ett alternativ.

kan bara säga det att de gamla rockar fortfarande. kör på ett 9652 och har bara bra erfarenheter av det

Link to comment
Dela på andra sajter

Brus blaster ligger evigheter efter i kvalitet vad det gäller det mesta om man jämför med M-Audio m.fl,tro mig jag har båda. Om du kan av vara 2900:- köp ett M-Audio Detla 1010LT,det gjorde jag,är bra pris samt har många in o ut,ja samt bra drivers o stöd för alla program voror i den prisklassen. Rock n roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

silver (oregistrerad)

Hoontech elller St audio som det nu heter gör ju också bra och relativt billiga kort.Ljudkortsdjungeln e inte lätt. Har du nån polare som också sysslar med inspelning.Om han e nöjd så köp likadant,då har du ju en support nära dig.

Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni förresten om det nya Audiophile-firewire kortet för 2999 som Studio snackar om nu på hemsidan?? Tror ni att det skulle funka bra för mig som har en bärbar dator och vill kunna spela in midi och ha ett par analoga och ett par digitala in/ut?

Nån som känner till/använder det kortet??Nackdelar med det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer funka kanon,de har dock med stor säkerhet inte släppt dem riktigt änn,men det kommer vara ett bra kort om du inte har krav på fler in och ut. Fördelen med just M-Audio tycker jag är,att de fungerar generellt mkt bra,har bra respons på support/drivers etc,sånt betyder mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Creative Sounblaster Audigy 2 saknar GSIF drivers. Därmed är det ej någon vidare bra ide att köra Giga Studio med detta kort.

Installerar man drivrutinerna från KX Project så får man GSIF stöd även med ett soundblaster kort, går således utmärkt att köra GigaStudio med ett audigy kort.

Men ta för guds skull inte detta som en anledning till att köpa ett soundblaster utan köp ett riktigt kort! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Waveterminal 192L, skulle någon kunna ge sina åsikter på det? Skulle vara bra att veta vad man sitter på för grejer egentligen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...