Jump to content
Annons

Moog Little Phatty med eller utan CV-out


King Crimson

Recommended Posts

Hej

Tänkte köpa mig en Moog Little Phatty Stage 2 från Thomann och undrar över det här med CV-out.

Synthen säljs med eller utan cv-out och det skiljer ca 3000 kronor på de båda modellerna. Båda har CV-in.

Jag har inte så stor koll på sånt här, men det verkar ha med externa pedaler att göra...

Någon som kan förklara det här bra? Skulle gärna vilja kunna koppla in externa pedaler, men det kanske räcker med cv-in till det?

Hur skulle ni göra? Är det värt 3000 extra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någon som kan förklara det här bra? Skulle gärna vilja kunna koppla in externa pedaler, men det kanske räcker med cv-in till det?

CV/gate är styrspänning från en synt till andra syntar.. mer konkret - man kan dra en sladd från cv-ut till cv-in på en annan synt, så spelas samma tonhöjd på den (andra synten ) som när du trycker på den första synten. Antagligen finns det också Gate out - det är en signal som säger till den andra synten när den ska slå av eller på tonen.

CV/gate är alltså ett samlingsnamn för tonhöjd ( i frekvens ) och ton av/på. Externa effekter som påverkar ljudet kopplas inte in i CV/Gate-jacken. De kopplas in mellan audio out och din förstärkare/inspelningsapparat eller vad du vill spela upp ljudet genom.

Det finns dock pedaler - t.ex moogerfooger's, som kan använda cv/gate för att styra olika parametrar på effekten, t.ex tonhöjd på deras ringmodulator eller för att färga efterklangen på reverb. Enligt mig är det oftast eller nästan alltid onödigt att använda cv/gate på det sättet, men det finns folk som tycker annorlunda.

Mitt spontana råd är: köp utan, om du inte har väldigt gott med stål du inte vet vart du ska bränna. Du har ju CV/Gate-in på synten och det är enligt min åsikt vanligare att vilja styra synten från annat än att styra annat med synten.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...