Jump to content
Annons

Musikprogram?


Andreas L

Recommended Posts

När jag för ett och ett halvt år sedan kapitulerade inför pc-studion och sålde av portastudios och effekter i från vad som brukar benämnas som "den gamla goda tiden" så blev valet av mjukvara Cubase, eftersom jag kände till det sedan tidigare. Jag sysslar ju mest med "smör och bröd musik", men trummor, bas, gitarr, sång och kanske något klaviatur när jag är på det humöret.

Cubase SX passar utmärkt till detta och jag har inga planer på att byta, men jag tycker att jag allt oftare ser logotypen för "Reason" dyka upp på olika ställen, och för att inte behöva ägna en massa tid åt att leta runt på nätet så tänkte jag fråga er här på forumet hur filosofin bakom Reason skiljer sig ifrån Cubase?

Vilka är de tänkta användarna för Reason?

Är det att betrakta som ett seriöst program?

Låter det bra?

Bortsett från min ordinarie ljud-sysselsättning så gillar jag att leka med konstiga ljud, effekter, uppmickade kaffeburkar och andra intressanta saker, på ett rytmiskt och melodiskt sätt. Kan det vara något för Reason, eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag sysslar ju mest med "smör och bröd musik", men trummor, bas, gitarr, sång och kanske något klaviatur när jag är på det humöret.

Du menar att du spelar in "live" intsrument i Cubase. I så fall kan du glömma Reason på en gång, eftersom Reason saknar inspelningsmöjligheter.

1. Vilka är de tänkta användarna för Reason?

2. Är det att betrakta som ett seriöst program?

3. Låter det bra?

1. Folk som vill ha ett smidigt alltialloprogram för att skapa musik. Troligvis enklast att hålla på med någon form av elektronisk sådan eftersom ovan nämda inspelningsmöjligheter inte finnes.

2. Ja, mycket seriöst.

3. Yes box! Om man lägger ner lite jobb på att tweaka med EQ och compressorer. Kan låta lite tunnt annars.

Bortsett från min ordinarie ljud-sysselsättning så gillar jag att leka med konstiga ljud, effekter, uppmickade kaffeburkar och andra intressanta saker, på ett rytmiskt och melodiskt sätt. Kan det vara något för Reason, eller?  😉

Detta är Reason väldigt bra till. Att leka och skruva med ljud, få dem att låta helt vrickade. Så om du gillar att göra sånt också så kan Reason vara ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Vilka är de tänkta användarna för Reason?

Är det att betrakta som ett seriöst program?

Låter det bra?

...

du har redan fått en del svar, men jag vill ändå fylla i:

som jag uppfattar det är Reason tänkt att passa technoslynglar i första hand.

därmed inte sagt att man inte kan använda det till annat.

eftersom du är gammal portameckare tror jag du skulle uppskatta interfejset; dra sladdar och koppla cv får gubben i åtminstone mig att glädjas.

som du redan hört så går det inte att spela in audio i Reason, men du kör ju SX?

då behöver du inte välja, eftersom rewire-tekniken kopplar ihop programmen lätt som en plätt.

seriöst är det definitivt. många nya produktioner är byggda helt på Reason (The Knife, Prodigys nya till exempel) och fler lär det bli.

som någon sa, om ljudkvalitén kan sägas att det låter aningens klent ibland, men det fixar du genom att rewira in trummor och bas i Cubase och koppla på dina dyra pluggar.

i övrigt vill jag lägga till att Reason är oerhört snabbjobbat jämfört med Cubase och oerhört processorsnålt. dessutom kan jag berätta att jag kört programmet i snart två år (pc) utan en enda krasch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...