Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har ett problem med mitt nya ljudkort (M-audio audiophile 2496) som jag fick i julklapp. Kortet sitter pÄ plats i datorn. Allting fungerar nÀr det gÀller ljud, men nÀr jag ska Àndra instÀllningar det Àr dÄ problemet uppstÄr.

Problemet:

* Varje gÄng jag öppnar FL Studio sÄ kommer det upp tvÄ varningsrutor som sÀger.

1st - "There are no Creative audio products installed and running on the system that supports ASIO"

2st - "Error while creating the ASIO driver"

Det Àr samma sak nÀr jag ska vÀlja ljud instÀllningar i FL. Jag har en flik som heter Creative ASIO men den funkar inte... pga texterna över.

NÀr jag lÀser om ljudkortet sÄ stÄr det att det stödjer just ASIO, sÄ varför fÄr jag inte igÄng det? Har suttit hela dagen och letat runt pÄ internet men hittar inte nÄgonting, sÄ nu gjorde jag en sista sökning hÀr inne pÄ forumet med förhoppningar om svar.

SÄhÀr ser det ut:

post-27346-0-01627800-1293400649_thumb.jpg

post-27346-0-20212400-1293400634_thumb.jpg

VÀldigt vÀldigt tacksam för svar! MVH Rasmus

Annons
Postat

Tror din asio-driver borde heta ngt med M-Audio Delta ASIO. Verkar som du har lr har haft ett Creative kort och har kvar drivrutinerna.

Postat (redigerat)

Kommer inte ihÄg nÀr jag höll pÄ med Crative senast, men kolla om det finns ngt i kontrollpanelen lÀgga till ta bort program lr ev pÄ start alla program om det finns ngt med Creative. Ev fÄr du leta pÄ deras hemsida hur man avinstallerar deras drivrutiner.

Har du installerat M-Audios drivisar?

Redigerat av peterT
Postat

jag har sökt igenom datorn efter saker som kan ha att göra med mitt gamla ljudkort o göra, men den hittar ingenting speciellt. skulle du kunna förklara lite mer? tack för att du tar din tid iaf!

Postat

har kollat lÀnken och följt instruktionerna men hittar ingen Creative SB Audigy?

post-27346-0-98592700-1293452874_thumb.jpg

nej helst inte för jag köpte kortet utav en anledning och det var att sÀnka min latency med Creative ASIO.

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du installerat M-Audio drivrutinerna?

Utan dom kommer du ingen vart.

Postat

jag tror det, jag fÄr ju upp ljudkortets kontrollpanel och jag har en flik i fl studio som heter M-audio Delta ASIO. men om jag inte har gjort det, vart kan jag ladda ner dom? har redan kollat pÄ deras hemsida och har den senaste patchen installerad fast nÀr jag öppnar ljudkortets kontrollpanel sÄ ligger den en patch under.

drloop (oregistrerad)
Postat

Om du installerat rÀtt sÄ kan du vÀlja M-Audio ASIO drivrutiner dÀr det nu stÄr Creative ASIO.

Postat

NÀr jag hade det andra kortet dÄ existerade inte Creative ASIO utan det kom till nÀr jag stoppade i det nya kortet sÄ det mÄste ju vara rÀtt, det andra som heter M-audio Delta ASIO funkar men det hÀnder ingenting med min latency. Det Àr som att köra pÄ directsound.

Postat

LÄter dock som du har kvar en massa Creative drivers + övrig mjukvara som inte gör saken bÀttre!

Avinstallera dessa via t.ex. Windows kontrollpanel!

Sedan kan du stÀlla Latency ifrÄn M_Audio kontrollpanelen!

DÀrefter starta din sequencer, och vÀlj M-Audio ASIO drivarn.

Postat

peterT: ja ljud kommer men det hÀnder ingenting med min latency har bÄde höjt och sÀnkt den i m-audios kontrollpanel men ingenting hÀnder..

DiMoose: det kan vara sÄ men jag hittar inga gamla drivrutiner frÄn det gamla? har sökt igenom hela datorn men den hittar ingenting... detta driver mig till vansinne!

drloop (oregistrerad)
Postat

FÄr jag frÄga hur du kopplat in dina högtalare/hörlurar?

Postat

Drloop: högtalarna Àr inkopplade in i dom analoga utgÄngarna direkt frÄn ljudkortet.

peterT: min latency Àr hög. nÀr jag grejar med ett project som Àr rÀtt stort med mycket ljud, vsts och fx dÄ börjar det komma knaster ur högtalarna och det laggar som fasen. jag frÄgade pÄ inet om detta och dom sa dÄ att jag behövde ett kort som hade stöd för Creative ASIO.

Postat

Du skall inte söka pÄ datorn!, Drivrutinerna samt programvara borde varit installerat innan med ditt Creative SB Audigy eller vad du nu hade.

Har du inte avinstallerat dessa, finns dessa kvar!

Du mÄste ta bort dem via kontrollpanel -> add/remove program eller för Vista/Win7 Uninstall wizard i kontrollpanelen!

Postat

jo det förstÄr jag ju. men det finns ingenting dÀr inne som har med creative kortet o göra. har redan kollat igenom detta vid flera tillfÀllen.

Postat

Men har du haft ett Creative kort installerat innan?

Postat

Gaming eller inte, Audigy har haft ASIO stöd!

Dessutom stöds ju detta kort av bÄde kx ASIO samt ASIO4ALL!

Men du har inte installert drivers + mjukvara frÄn Creative för detta kort?

Postat

GÄ in i enhetshanteraren och avaktivera det ljud kort du inte vill ha sedan letar du upp det ljud kort du har installerat i datorn pÄ nÀtet och installerar den senaste driv rutinen för det Os du har EXEMPEL Windows 7 64 bitar eller om du har 32 bitar. Sedan vÀljer du det ljudkortet i FL Studio instÀllningar sedan kan du pröva olika latency buffer size...

Postat

kolla pÄ bilden nedan. vad Àr den dÀr nvidia grejer för ngt? jag har ju bara haft creative kort? nvidia heter mitt grafikkort... CME Àr min keyboard.

har ingen aning hur jag ska göra?

post-27346-0-78822600-1293470155_thumb.jpg

Postat
  On 2010-12-27 at 13:33 sa rdahlqvist:

Drloop: högtalarna Àr inkopplade in i dom analoga utgÄngarna direkt frÄn ljudkortet.

peterT: min latency Àr hög. nÀr jag grejar med ett project som Àr rÀtt stort med mycket ljud, vsts och fx dÄ börjar det komma knaster ur högtalarna och det laggar som fasen. jag frÄgade pÄ inet om detta och dom sa dÄ att jag behövde ett kort som hade stöd för Creative ASIO.

Funkar det bra i smÄ projekt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.