Jump to content
Annons

Reaper + MIDI keyboard


chupchup

Recommended Posts

Hej!

Har kopplat in min Yamaha MIDI-keyboard till datorn, men kan inte hitta den nÀr jag ska aktivera den i Reaper.

Jag har gĂ„tt in under "preferences" och under "device" klickat enable pĂ„ "USB to Midi adapter". Är det inte dĂ€r man ska hitta namnet pĂ„ keyboarden?

FÄr det inte att funka. Testade att spela lite pÄ keyboarden men det hÀnder ingenting i programmet.

Jag vill alltsÄ kunna spela pÄ keyboarden och fÄ in det i programmet och dÀr kunna redigera, lÀgga pÄ trummor mm mm.

NÄgon som vet vad jag gör för fel?

MVH C

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tjena! Har du lyckats hitta nÄgon lösning?

Ser du din mididevice i Preferences > Audio > Midi devices?

Kom ihÄg att du ocksÄ mÄste sÀtta den som aktiv device för ett spÄr som har en vsti laddad innan det lÄter nÄgot!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan!

Fick det faktiskt att fungera! Dock har jag ett annat "problem" nu, jag ser att det jag spelar pÄ min keyboard registreras i programmet, men nÀr jag trycker pÄ play och vill spela upp det sÄ hörs inget ljud. Vad kan detta bero pÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för nÄgot? Har inte gjort ngra instÀllningar alls, det enda jag har gjort Àr att koppla min keyboard till datorn och satt igÄng programmet. Det hörs ingenting ut högtalarna nÀr jag spelar, men det rör sig i programmet, sÄ jag ser att den "registrerar" nÀr jag spelar. Vill kunna spela in ljud frÄn keyboarden till programmet, och sen kunna spela upp det pÄ datorn.

MVH C

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för nÄgot? Har inte gjort ngra instÀllningar alls, det enda jag har gjort Àr att koppla min keyboard till datorn och satt igÄng programmet. Det hörs ingenting ut högtalarna nÀr jag spelar, men det rör sig i programmet, sÄ jag ser att den "registrerar" nÀr jag spelar. Vill kunna spela in ljud frÄn keyboarden till programmet, och sen kunna spela upp det pÄ datorn.

MVH C

Det du skickar frÄn keyboarden via MIDI till datorn Àr bara ettor och nollor sÄ att sÀga. Det innehÄller inget ljud. Om du vill fÄ ljud av det du spelar in krÀvs det att du laddar ett VSTi (alltsÄ ett virtuellt instrument, mjukvara) som FX pÄ det spÄret du spelar in i. Har du inget sÄdant kan du börja med att prova en av alla gratisvarianter som finns pÄ nÀtet. Exempelvis kan du ladda hem ett sÄdant hÀr: http://www.vst4free.com/

Annars finns det gott om trÄdar hÀr dÀr det tipsas om sÄdant.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men hur gör jag sen för att installera programmet i Reaper?

Skapa en mapp nĂ„gonstans som heter typ VSTplugins och i den lĂ€gger du den .dll-fil som kommer med i "programmet" (det Ă€r typ dll-filen som ÄR programmet). Ibland fungerar det dock annorlunda eftersom man dĂ„ installerar en .exe-fil, dĂ„ ska du vĂ€lja din VSTplugins-mapp nĂ€r den frĂ„gar var den Ă€r. Sedan gĂ„r du in i Reaper och i preferences eller vad det heter sĂ„ vĂ€ljer du var din VST-mapp ligger.

Edit: NÀr du vÀl har valt var din VSTplugins-mapp ligger i REAPER sÄ behöver du sÄklart inte göra det igen. Den kommer dÄ söka efter nya "program" varje gÄng du startar upp REAPER (eller sÄ vÀljer du att uppdatera).

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om jag laddar ner ett pluginprogram frÄn t.ex den dÀr sidan Àr vÀl filen zippad? MÄste jag unzippa den med winzip dÄ? Eller kan jag bara trycka extrahera? Eller lÀgger jag in mappen som den Àr?

det spelar nog ingen roll om den ligger i en mapp eller om du bara tar din dll-fil, testa sĂ„ fĂ„r du se 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, tackar! Har faktiskt lyckats fÄ det att fungera nu. Men undrar över trummorna. Om jag vill lÀgga en typ av trumma i en viss takt, hur gör jag dÄ?

Testat att ladda ner en plugin för trummor, men om man bara gör det "för hand" sÄ blir det ju aldrig rÀtt takt om man bara trycker pÄ en knapp..

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...