Jump to content
Annons

Ditry Electro Bassline


SannaG

Recommended Posts

Jag skulle vilja åstakomma en riktigt tung electro bassline! Min definition av kan finnas i dessa två låtar,

http://soundcloud.com/krftkds/gio-feat-a-girl-and-a-gun-woop-it-up-krftkds-remix

Hur kan jag gå till väga för att göra något liknande? Vad ska man tänka på?

Jag har försökt en del själv men når inte hela vägen... Jag har även spanat in vad youtube har att erbjuda men hittar inte riktigt rätt.

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle pröva mig fram i synten 3xOsc.

Den kan man göra mycket kul med.

Sen som pikzel säger är basslinen i låten du gav som ett exempel en sågtand som fått en aning detune.

Sen är det ju att du får jobba med kompressorer för att få ut bra tryck.

Mvh Johan / WAGolfer

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå igenom lite olika synthtutorials så du lär dig hur synthar är uppbyggda och hur man gör för att får fram lite olika ljud. Efter lite träning så ska de inte vara några problem att skruva fram ljuden själv 😉

I detta fallet bör du koppla antingen ditt modulationshjul alt en lfo till oscillatorns tonreglage för att få fram tweakeffekterna som hörs då och då. Annars distad sågtand som pikzel sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Lemanic (oregistrerad)

Jag tar WASP, distar skiten ur den med BÅDE Amp och Fast Dist (kanske en Bit Crusher för en "Daft" känsla) och läger till en reverb för fyllig effekt. Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag tar WASP, distar skiten ur den med BÅDE Amp och Fast Dist (kanske en Bit Crusher för en "Daft" känsla) och läger till en reverb för fyllig effekt. Klart!

Lite klen kedja där IMO men det kanske bara är jag. Prova isåfall bounca ut den som wav och sen in i FL igen och sedan en ny kedja. Glöm inte spara det första projektet om man inte blir nöjd med resultatet.

Det gäller ju att leka sönder basljudet med mycket effekter om man verkligen ska få det där tunga/distiga ljudet.

Tips: En sub-bas under det distiga är också en viktig del i basljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Lägg upp basen i lager: Höga frekvenser (diskant), mitten och en subbas under dom. Om du vill ha ett ännu mer distinkt sound kan du pröva att automatisera EQn på mittenregistret 🙂 Och som folk säger, mycket dist, fast överarbeta det inte. Kan lätt börja låta som en trasig motorsåg (och det kanske man inte alltid vill)

Vet inte hur långt du kommer på standardgrejerna i FL Studio dock, jobbar själv med såna här ljud i alla mina låtar i stort sett, och 3xosc räcker bara för väldigt grundläggande ljud. Strobe och Massive är två skitbra pluggar för såna här saker! Strobe för att man kan göra helt egna ljudvågor igenom att blanda ihop de tre grundläggande sine, square och saw. Massive för att det är så lätt att modulera, själv använder jag mest den för Dubstep-wobbles och liknande.

Och folk säger ju att man ska använda Saw-waves med en sine-wave som subbas. Det kan man gå utifrån, lär dig det först, men stanna inte där. Börja där, men lek vidare och se vad du kan komma fram till! Pröva även chorus, compressor, bitcrusher, expander etc. Bara ett par exempel på vad jag brukar använda 🙂 Kan säkert skriva flera A4 om det här ämnet!

Här har du ett antal exempel på olika ljud man kan komma fram till med min teknik:

http://soundcloud.co...t-wicked-jamzam

Det handlar bara om att leka sig fram till vad man gillar och försöka förstå hur man får till sitt eget sound. Sen finns det ju en helt annan värld med sampling och resampling 😛

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...