Jump to content
Annons

Koppla gitarr till Datorn?


metallica96

Recommended Posts

Annons

Om du vill att det du spelar på gitarren omvandlas till midi så måste du ha en midi-mick

Och med koppla gitarren till datorn antar jag att du menar att du vill ha någon som ger ljud ur t.ex guitar rig/amp farm/amplitube o.s.v.?

Då behöver du ett ljudkort, helst med Hi-Z-ingång för att ta gitarrsignalen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Raoul Collet (oregistrerad)

Om du har en mac behöver du endast en teleadapter 6,3-3,5mm och en 3,5mm ljudkabel som du kopplar in i ljudingången på datorn, sedan kan du använda garageband's förstärkarsimulator.

Link to comment
Dela på andra sajter

och om du har PC (windows/linux) så kan då göra som ovanstående fast använda ett gitarrstärkar program, finns flera st som är gratis. Fast om man inte har ett riktigt ASIO-stött ljudkort så blir det nog en jävla fördröjning i ljudet.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

och om du har PC (windows/linux) så kan då göra som ovanstående fast använda ett gitarrstärkar program, finns flera st som är gratis. Fast om man inte har ett riktigt ASIO-stött ljudkort så blir det nog en jävla fördröjning i ljudet.

okej, jag har pc, har du nå tips på gitarrstärkar program då?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar rig 4 och Amplitube 3 är dom vanligaste 🙂

Amplitubes emuleringar tycker jag låter lite bättre och man har fler valmöjligheter men dessa program ligger runt 2-3000 kr men jag vet inte vilken prisklass du tänkte dig?

har nog inte riktigt så mycket pengar:P

men är de typ som guitar pro, för fattade inte riktigt vad det var?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en vanlig telesladd, koppla in den i datorns mickingång med hjälp av en plugg som gör om stor telekontakt till liten. Kostar ca 20 kr på t ex Clas Ohlson.

Ladda ner Asio4all-drivrutinerna där du hittar dom. Dom är gratis och passar till i princip alla ljudkort.

Det finns även även bra gratis gitarr-emuleringar, du behöver inte köpa några dyra program. Mina gratis-favoriter är Simulanalog och Juicy77

Dessa program är insticksprogram som man använder i något inspelningsprogram som stödjer VST-formatet för insticksprogram (plugins/pluggar). Dom emulerar en uppmickad gitarrförstärkare, plus eventuellt tillhörande stompboxar. D v s, istället för att du mickar upp en riktig gitarrförstärkare och spelar in ljudet från micken framför högtalar-lådan, så räknar programmet ut hur det ljudet borde låta.

GuitarPro har jag inte använt och vet inte hur det fungerar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

har nog inte riktigt så mycket pengar:P

men är de typ som guitar pro, för fattade inte riktigt vad det var?🙂

Annars finns det Ampfarm eller en liten pod om man vill ha ett bra ljud och inte spendera mycket pengar!

Guitar Pro är ju för komposition och uppspelning/redigering av midi, inte något som används vid inspelning.

Tyvärr så har du upptäckt ett dyrt intresse där man hela tiden är ute efter bättre ljud och mer grejer och det kostar bara mer och mer 😛

En sak jag har lärt mig är att antingen ha tålamod tills saker kommer upp begagnande eller spara ihop till det lite bättre och dyrare oftast för det lönar sig i längden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns det Ampfarm eller en liten pod om man vill ha ett bra ljud och inte spendera mycket pengar!

Guitar Pro är ju för komposition och uppspelning/redigering av midi, inte något som används vid inspelning.

Tyvärr så har du upptäckt ett dyrt intresse där man hela tiden är ute efter bättre ljud och mer grejer och det kostar bara mer och mer 😛

En sak jag har lärt mig är att antingen ha tålamod tills saker kommer upp begagnande eller spara ihop till det lite bättre och dyrare oftast för det lönar sig i längden 🙂

okej:)så det funkar med t.ex en Line6 pocket pod?

(jag är inte så jätte insatt i ämnet, om du tycker att jag är ett komplet pucko som inte fattar nån ting)😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en vanlig telesladd, koppla in den i datorns mickingång med hjälp av en plugg som gör om stor telekontakt till liten. Kostar ca 20 kr på t ex Clas Ohlson.

Ladda ner Asio4all-drivrutinerna där du hittar dom. Dom är gratis och passar till i princip alla ljudkort.

Det finns även även bra gratis gitarr-emuleringar, du behöver inte köpa några dyra program. Mina gratis-favoriter är Simulanalog och Juicy77

Dessa program är insticksprogram som man använder i något inspelningsprogram som stödjer VST-formatet för insticksprogram (plugins/pluggar). Dom emulerar en uppmickad gitarrförstärkare, plus eventuellt tillhörande stompboxar. D v s, istället för att du mickar upp en riktig gitarrförstärkare och spelar in ljudet från micken framför högtalar-lådan, så räknar programmet ut hur det ljudet borde låta.

GuitarPro har jag inte använt och vet inte hur det fungerar.

okej, jag har en liten plugg och en vanlig gitarr kabel, och har laddat ner det du sa, så e det bara att köra sen?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag har en liten plugg och en vanlig gitarr kabel, och har laddat ner det du sa, så e det bara att köra sen?🙂

Du måste som sagt ha någon form av "värd-program" som stödjer vst-pluggar. Cubase, Sonar eller liknande?

Drivrutinerna för ljudkortet (Asio4all) installerar man såklart som vilka andra drivrutiner som helst. Sen får man välja i sitt inspelningsprogram att det är de drivrutinerna man vill använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste som sagt ha någon form av "värd-program" som stödjer vst-pluggar. Cubase, Sonar eller liknande?

Drivrutinerna för ljudkortet (Asio4all) installerar man såklart som vilka andra drivrutiner som helst. Sen får man välja i sitt inspelningsprogram att det är de drivrutinerna man vill använda.

funkar det med BEHRINGER ENERGY XT 2.5 elelr något annat lite billigare, har inte råd att lägga ut så mycket pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...