Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag tÀnkte frÄga om tips och sÀtt för att ljudisolera sÄ att det hörs sÄ lite som möjligt ut.

Uppskattar alla tips som kan ges! 🙁

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Varför vill du inte höras ut?

Postat

Jag skall bygga en studio i en gamal radiolokals studio och i studio ska jag har trummor osv. och det hörs ju ut mycket och detta Àr inte allt för bra eftersom studion ligger i hyreshus. dÀrför behöver jag isolera sÄ det hörs sÄ lite som möjligt ut för att de andra hyresgÀsterna inte ska bli allt för störda.

Postat
Jag skall bygga en studio i en gamal radiolokals studio och i studio ska jag har trummor osv. och det hörs ju ut mycket och detta Àr inte allt för bra eftersom studion ligger i hyreshus. dÀrför behöver jag isolera sÄ det hörs sÄ lite som möjligt ut för att de andra hyresgÀsterna inte ska bli allt för störda.

Jag har lagt ett gÀng inlÀgg om just detta.... Ytan Àr viktig likasÄ takhöjd. Det finns ideala rumsmÄtt tex foten ser ut som en fot i en skala Ideal Room Ratio heter det sedan finns samma för 5:1 system. Takhöjden Àr nÀstan alltid dimensionerande för rummet. Och för att ljudisolera vÀl du skulle spela in trummor mÄste du ner runt 20 Hz i lÀgsta frekvens pÄ vÀggar, tak och golv. Ge mej dimensionerna pÄ rummet sÄ skall du fÄ en skiss pÄ en lösning kan lÀgga in en enkel kalkyl för kostnaden ocksÄ med eller utan hantverkar timmar.

Ge mig Àven ytorna i rummet vad de bestÄr av. Betong, lÀttbetong trÀ eller gips. Samt vilket vÄningsplan och eventuella lokaler runt tex tvÀttstuga eller dyl...sÄ fixar det sig...

Zankan

Postat

Zankan du fÄr gÀrna titta pÄ mitt lilla förslag. Jag har ett kÀllarrum som Àr 5.3 * 3.9

Det Àr cement/betÄng runt om, golv och tak. Enda haken Àr att det bara Àr 2.25 till tak. Àr det vÀrt ett försök

Postat

Zankan du fÄr gÀrna titta pÄ mitt lilla förslag. Jag har ett kÀllarrum som Àr 5.3 * 3.9

Det Àr cement/betÄng runt om, golv och tak. Enda haken Àr att det bara Àr 2.25 till tak. Àr det vÀrt ett försök

Postat
Ok jag Äterkommer med mÄtten sÄ fort jag kan! tack sÄ mycket!

haha hur snygg Ă€r du koffe? de Ă€r ju min lokal han ska ta en titt pĂ„! 🙂

Jag lÀgger ut mÄtten och sÄ hÀr sen eller sÄ skickar jag dom till dig!

tackar sÄ hemst mycket för din hjÀlpsamhet!

Postat

2,25 Àr problemet...SvÄrt att fÄ det riktigt bra ljudisolerat men för en vanlig hemstudio sÄ funkar det bra..Dvs inga trummor :-) men det gÄr det ocksÄ om man inte Àr petig med ljudet..

Men jag skulle personligen med dessa mÄtt göra endast 1 rum med en akustik skÀrm för sÄng/gitarr. Isolera av taket genom att pendla ner ett akustik dÀmpande tak sÄ jag fick 2 meter i takhöjd. Isolera vÀggarna ordentligt och kasta ut en nÄlfiltsmatta pÄ gplvet. Men det Àr mÄtten som var av intresse... Och jag kan sÀga att betong runt om Àr grymt bra dÄ har man basen för en god ljudisolering.

Men jag Äterkommer under morgondagen med lite mÄtt kanske tom en skiss och material val....

Postat

Jag har plockat fram 2 modeller bĂ„da funkar men inget innehĂ„ller sĂ„ngbĂ„s eller dylikt..... Men vĂ€ggarna bestĂ„r av 2 lagergips plĂ„tregel 70 mm samt isolering 70 mm. PĂ„ ett avstĂ„nd av 30 cm frĂ„n vĂ€gg detta för att fĂ„ ner lĂ€gsta frekvensen i konstruktionen... Är nere i runt 25 Hz vilket Ă€r acceptabelt. I tak sĂ€nker du det med akustik tak typ Ecophon eller dylikt anvĂ€nder dig av 50 mm plattor som sitter pĂ„ 2 meter i underkant. Du kan Ă€ven limma plattor dikt i tak ocksĂ„ för att ytterligare dĂ€mpa konstruktionen. Denna konstruktion har mer en akustik dĂ€mpandeeffekt Ă€n en ljudisolerande. Men 25 cm ger en maximalreduktion för 1 meters vĂ„glĂ€nd vilket Ă€r 340 Hz ungefĂ€r. Men den reducerar hyffsat ner mot 100 Hz det Ă€r vĂ€rre med lĂ€gre frekvenser. Framför dig och pĂ„ sidorna dĂ€r du sitter isolerar du med akustik dĂ€mpande material. I den ena modellen har jag skrivit basabsorbenter resp membran absorbenter. Menbran absorbenterna kan du göra om till helmholtzare som spalt absorbenter. Konstruera dessa sĂ„ de tar upp ett relativt brett spektra.

Som basabsorbeneter sÄ sÀtter du bara en regel pÄ vÀgg frÄn golv till tak. Innanför dessa mot hörnet lÀgger du glasfiber 70 mm. Sedan tar du ett hönsnÀt och formar det lite snyggt runt som pÄ bilden. LÀgger pÄ ett tunt tyg. Sedan pÄ med isolering 45 mm glasull igen och klÀr detta med ett tunt tyg. Du kan göra hela denna madrass innan och slÀnga pÄ ett tyg till utanför som du fÀster i reglarna. NÄlfiltsmatta pÄ golvet, taket Àr redan ÄtgÀrdat.

NÀr du placerar dina högtalare sÄ se till att diskanterna sitter i öronhöjd nÀr du sitter. Vinkla dem inte nedÄt dÄ kan du fÄ problem med tidiga reflexer och det vill vi inte ha....

I modell 2 har jag dragit det ytterligare ett strĂ„ till och vinklat fram vĂ€ggarna för att styra ivĂ€g reflexer. HĂ€r borde bakvĂ€ggen klĂ€s med diffusorer dok för att sprida reflexerna lite listigt. Även hĂ€r klĂ€r du fram vĂ€ggarna och sidovĂ€ggarna med absorbenter ... Membran eller helmhotlzspalter efter sidorna mot lokalens bakre delar.

Exakt vilka frekvenser som skall dĂ€mpas av orkar jag inte rĂ€kna ut men det finns en sĂ„n ROOM mode calculator kan maila den till dig om jag fĂ„r en adress. DÅ fĂ„r du ett gĂ€ng moder att arbeta mot. Du kan Ă€ven rĂ€kna ut rummets resonansfrekvenser genom att anvĂ€nda dimensionerna kontra ljudetshastighet.

C=F/L c Àr 340 (ljudetshastighet) F Àr frekvens och L Àr vÄglÀngden i meter.

I första modellen blir detta pÄ lÀngden dÄ 340/9,4=36 Hz samt harmoniska övertoner sen fortsÀtter du med andra dimensioner.

Hoppas detta hjÀlper en aning...

Vid fler frÄgor sÄ let them komma.... jag hjÀlper med det jag kan....Sen nÀr det tar stopp med kunskap kan jag alltid börja fakturera:-)

modell1.jpg

modell2.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.