Jump to content
Annons

Fick stöt av förstärkaren


Entombed

Recommended Posts

Fick som sagt en stöt av förstärkaren när jag stoppade in gitarrkabeln i inputen på förstärkaren. Vet någon vad det kan bero på? Kan det vara ett problem som kan förstöra stärkaren och/eller rent av ta livet av en? Det är en äldre Fender rörstärkare.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Livsfara!

Rör den inte och ta den till en mekaniker. Ström som kryper utanför kretsen i en stärkare har dödat folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har du den i jordat uttag? Det är ganska vanligt att amerikansk utrustning har avstörningskondingar på båda linorna för kraft mot jord. Är då jorden inte jordad så får man en lätt en stöt om man tar i jord. Brukar vara otrevligt värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Det är nog ingen fara. Förmodligen var du själv jordad och gitarrstärkaren är ansluten till ett ojordat uttag. Det var potentialskillnaden du kände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Livsfara!

Rör den inte och ta den till en mekaniker. Ström som kryper utanför kretsen i en stärkare har dödat folk.

Hoppsan! 🙁

Får tacka för att du eventuellt har räddat livet på mig!

Ska ta och ringa lokala 4Sound-butiken imorgon och höra om de har möjlighet att ta en titt på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste be trådskaparen om ett förtydligende; när jag läste ditt inlägg såg jag framför mig hur du fick en riktigt rejäl kyss från stärkaren, medan de flesta andra verkar ha tolkat ditt inlägg som att du laddade ur dig lite statiskt när du slöt en krets mellan dig och stärkaren. Hur rejäl var egentligen denna "stöt"? Ladda ur sig kan man ju göra på det mesta, men jag förstod det som att det var en duktig pärla förstärkaren serverade.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du den i jordat uttag? Det är ganska vanligt att amerikansk utrustning har avstörningskondingar på båda linorna för kraft mot jord. Är då jorden inte jordad så får man en lätt en stöt om man tar i jord. Brukar vara otrevligt värre.

Hej!

Den sitter i ett jordat uttag. Det finns en Ground-switch på förstärkaren som är på On. Kan man göra något åt stötandet eller är det bara något man får leva med? Om det nu är ofarligt vill säja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste be trådskaparen om ett förtydligende; när jag läste ditt inlägg såg jag framför mig hur du fick en riktigt rejäl kyss från stärkaren, medan de flesta andra verkar ha tolkat ditt inlägg som att du laddade ur dig lite statiskt när du slöt en krets mellan dig och stärkaren. Hur rejäl var egentligen denna "stöt"? Ladda ur sig kan man ju göra på det mesta, men jag förstod det som att det var en duktig pärla förstärkaren serverade.

Hej!

Ursäkta att jag var otydlig. Det var ingen rejäl kyss, det var mer ett obehagligt "pirr" eller hur man nu ska beskriva det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Om den sitter i ett jordat uttag och du fick en stöt så var det nog en statisk urladdning som är vanligt den här årstiden och särskilt när det är kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Hej!

Om det nu är potentialskillnad, kan man göra något för att slippa få stötar?

Undvik yllestrumpor och sätt ett antistatarmband runt handleden som du fäster i radiatorkretsen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Livsfara!

Rör den inte och ta den till en mekaniker. Ström som kryper utanför kretsen i en stärkare har dödat folk.

Håller med, eftersom det är äldre stärkare så ta den till musikaffären och be dem kolla upp stärken, hänt mig två gånger

att jordkabeln varit paj och ene gången var stärken strömförande, då sa det BZZZKABOMM och gitarristen behövde inte gå till

frillan på ett tag, han va cool då, vi snackar 80-tal.

Vanligare än man tror att det är lite strul med jorden, spec om den varit med ett tag, alla kabelfölrskruvningar mår alltid

bra av att efterdras lite då och då. Det skadar inte att kolla upp den.

dvs den behöver lite omvårdnad som det mesta .... :-)

radiatorkretsen = elementet du har hemma, om det nu är ett vattenburet system annars kanske du kör med elradiatorer...

Du kan ju prova att "ladda ur dig" innan, genom att se om du är uppladdad innan, du drar på dig guran, sätt fingret mot elemantet, säjer det "bzzzplAAt" å du får en liten stöt var du ju uppladdad men då måste du vara säker på att inte elementet är strömförande...

Men DU bör kolla upp den om du är osäker. Det skulle jag gjort.

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...