Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis köpt en begagnad AD/DA-omvandlare, Alesis Ai3 som jag kör tillsammans med mitt ljudkort, Focusrite Saffire Pro 40 (kopplade med ADAT in & ut). Dock upptäckte jag att det ligger någon latency mellan ljudkortet och ad/da:n när man skickar ut samma ljud genom utgångarna eftersom det genast börjar låta fasfel när signalerna mixas samman.

Någon som varit med om detta och kan ge tips? Har inte hunnit kolla inställningarna än, men jag trodde nog att ev. latency i sådana fall skulle gälla för både ljudkortet och omvandlaren?

Tacksam för svar!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Om du inte har några pluggar aktiva och gör samma test blir det fortfarande "fasfel"?

Postat

Alla AD/DA-omvandlare har en latency. Inte särskilt stor, men den finns dock.

När man blandar olika tillverkare och modeller i ett och samma system finns det en risk att fördröjningen skiljer sig mellan olika apparater. Enklaste lösningen är att undvika att skicka signaler som hör ihop till olika apparater. Säg att du spelar in trummor. Skicka då alla trumspår till en och samma A/D-omvandlare. Räcker inte den omvandlaren till, skicka i första hand avståndsmickar, typ ambiens, till annan omvandlare. Där är små skillnader i latency inte lika kritisk.

Postat

Nyare omvandlare (åtminstone bland bättre modeller) har en latency på typ 10 samples eller mindre på både AD och DA

10 samples motsvarar ungefär tre tum vid samplingsfrekvensen 44,1 kHz. Fullt tillräckligt för att skapa fasfel mellan två signaler.

Postat

Tack för svar!

drloop: Jag spelade direkt från från datorns mediaspelare, så inga pluggar i vägen.

AD/DA:ns fördröjning kan jag nog inte göra så mycket åt, men finns det ingen chans att justera ljudkortets latency så att de (i bästa fall) stämmer överens och på så sätt spelar i fas?

Jochime: Vad menar du med tre tum? Förstod inte riktigt (så länge du inte menar längdeneheten?).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.