Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilken anvÀnder ni?

Det finns tvÄ varianter av Automation i Cubase, enligt handboken.

Den ena lÀr handla om att man ritar in hur det ska vara.

Den andra vet jag inte vad den gÄr ut pÄ.

Jag har inte bekantat mig med Automation tidigare.

Man ska tydligen först klicka pÄ spÄret man vill Automation-behandla, tror jag.

Man lÀgger vÀl i subfönstret in det som önskas och dÀrefter vidtas vÀl de Automatiseringar

man vill fÄ utförda, antar jag. Vilken av dem Àr bÀst?

😕

• Gilla 1
Annons
Postat

Om jag har förstĂ„tt det rĂ€tt sĂ„ gĂ„r den andra varianten ut pĂ„ att man trycker pĂ„ W-knappen (write) sen spelar man igenom lĂ„ten och gör de man vill ha gjort (tex vrida ner volymen pĂ„ sticket och sen upp igen). Sen nĂ€r man Ă€r klar sĂ„ trycker man bort W och trycker pĂ„ R-knappen (read) istĂ€llet. DĂ„ lĂ€ser cubase det du gjorde och volymen sköts automatiskt. 🙂

• Gilla 1
Postat

Enda skillnaden mellan de tvÄ Àr sÀttet att skapa automatiseringen.

NÀr man gör det med hjÀlp av W-knappen sÄ ritas de Àndringar man gör in i automatiseringsspÄret, med samma resultat som om man hade ritat det för hand. I bÄda fallen kan du ocksÄ i efterhand gÄ in och redigera.

SÄ det handlar bara om tvÄ olika sÀtt att skapa samma sak; rita manuellt, alternativt klicka pÄ W och röra pÄ kontroller i Cubase eller pluggar.

Postat (redigerat)

Ok, och nÀr lÄten snurrar pÄ sÄ ska jag alltsÄ aktivera W och sedan klicka pÄ vÀnsterknappen under min laptops pekplatta och samtidigt röra med höger pekfinger pÄ pekplattan och t.ex. gÄ till panoreringsregeln i Cubase Ess 4 och dÀr i JUST det ögonblick jag vill det ska ske i lÄten, röra regeln snabbt frÄn vÀnster till höger och tillbaka igen?? Det var bara ett exempel. Oftast handlar det om mer eller mindre snabba volymförÀndringar vid sÄngtagningarna. Kan tÀnka mig att det blir mÄnga fel och stort behov av redigering efter automatiseringarna...

Hmm. NÀr man ritar, sÄ förstÄr jag om man med hjÀlp av det kan sÀnka volymen pÄ vissa partier, men hur ritar man om man vill höja volymen pÄ det för svagt inspelade - gÄr det att höja nÄgot som "inte finns" om ni förstÄr?

Förresten, man kan vÀl inte rita en panoreringsÀndring? Hur gÄr det till?

😄

Redigerat av debatt
Postat

Du kan rita in nÀstan vad du vill med automation. Det finns en hel lista med parametrar pÄ ett automationsspÄr,du kan Àven styra inserts smidigt pÄ det sÀttet.

ÂŽ

PÄ din andra frÄga om volymen sÄ beror ju det pÄ vad din regel stÄr pÄ frÄn början.

Har du den pÄ nollan och vissa partier ÀndÄ Àr för lÄga sÄ Àr det bÀst att gaina upp hela spÄret till att börja med.(Alternativt spela om det med bÀttre signal)

Blir det starka för starkt fÄr du anvÀnda en kompressor för att minska dynamiken.

Spelar du in i 24 bitar finns det ganska mycket utrymme för dynamiska förÀndringar.

Postat

Du kan rita in nÀstan vad du vill med automation. Det finns en hel lista med parametrar pÄ ett automationsspÄr,du kan Àven styra inserts smidigt pÄ det sÀttet.

ÂŽ

PÄ din andra frÄga om volymen sÄ beror ju det pÄ vad din regel stÄr pÄ frÄn början.

Har du den pÄ nollan och vissa partier ÀndÄ Àr för lÄga sÄ Àr det bÀst att gaina upp hela spÄret till att börja med.(Alternativt spela om det med bÀttre signal)

Blir det starka för starkt fÄr du anvÀnda en kompressor för att minska dynamiken.

Spelar du in i 24 bitar finns det ganska mycket utrymme för dynamiska förÀndringar.

Ja, jag spelar in i 24 bitar. Stor tĂ„rta. 😄

Naaa... alltsÄ... om jag gainar upp hela först, sÄ kan jag vÀl rita ned volymen pÄ det som ska ned bara, i automationslÀget?

Ska trixa med detta mÄnaden ut.

Postat

Det Àr i automatiseringsfasen som projektfönstret börjar se obegripligt ut för den som inte varit med frÄn första pricken, hehe. NÀr jag Àr fÀrdig med en lÄt Àr i stort sÀtt varje kanal automatiserad med volym, panorering och 2 sendkanaler. Dessa mÄlar jag in. Saker som ligger pÄ insert kör jag oftast med writeknappen, typ frekvensvepningar. En grej som underlÀttar om man inte pysslat sÄ mycket med detta Àr att börja automatisera först efter de mesta Àr satt pga att du inte kan styra reglarna nÀr readknappen Àr aktiverad. Om det Àr rÀtt vet jag inte men sÄ gör jag!

Postat

Jag brukar rita in automationen. Började med det en gÄng i vÀrlden och har liksom inte riktigt kunnat slÀppa det.

MVH

CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.