Jump to content
Annons

Vad behövs?


Niklas.k

Recommended Posts

Ska inom kort investera lite inspelningsprylar till min PC.

Det jag ska spela in är gitarr, bas och keyboard.

Jag ska alltså spela in ett högst 3 instrument i taget så mer än 3 kanaler behöver jag inte. Min fråga är: vilket ljudkort ska jag köpa? jag vill såklart slippa så mkt brus som möjligt. och behöver jag någon mixer eller liknande?

mvh

Niklas.k

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja mellan 2-4 k hade jag tänkt..

Jag har hört ganska mkt bra om ljudkortet M-Audio Delta Audiophile 2496.

Är det nåt för mig kanske? Det smidigaste skulle ju vara att köpa ett externt ljudkort så jag slipper pilla i burken, men att sätta in det kan väl inte vara så svårt endå?

Nu behöver jag också en mixer, vad rekommenderas? Jag ska ju som sagt bara spela in högst 3 kanaler samtidigt..

mvh

Niklas.k

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det väl knappast några ljudkort med 3 ingångar, så du kommer säkert få 4 st ändå, men för att det inte ska bli knas....keyboarden/synthen vill säkert ha två egna ingångar, då den ibland gör sig bäst i stereo.... :rolleyes:

Ingen sång som skall spelas in? För då behöver du ju ha den möjligheten också!

Antingen inbygd preamp in ljudkortet, eller en lös preamp som du pluggar in till en linjeingång....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det väl knappast några ljudkort med 3 ingångar, så du kommer säkert få 4 st ändå, men för att det inte ska bli knas....keyboarden/synthen vill säkert ha två egna ingångar, då den ibland gör sig bäst i stereo....  🙂

Ingen sång som skall spelas in? För då behöver du ju ha den möjligheten också!

Antingen inbygd preamp in ljudkortet, eller en lös preamp som du pluggar in till en linjeingång....

Jag tror nog att jag skulle klara mig med 2 ingångar också, det kommer för det mesta bli jag och en till polare som ska spela in.

Glömde att säga det men sång ska också spelas in, så den möjligheten måste också finnas.. Vad är en preamp?

Behöver jag någon mixer tror ni?

mvh

Niklas.k

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...