Jump to content
Annons

Koppla ADAT...


falken

Recommended Posts

Har kommit över en ADAT och tänkte använda A/D omvandlarna i den och sedan koppla den optiskt vidare till ljudkortet... Mitt ljudkort saknar dock sån ingång och därför måste jag skaffa nytt... Har kikat runt lite och sett att på vissa ljudkort står det ADAT 8in exempelsvis, medan andra står det bar optiskt in...

Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på ljudkort så jag har kikat på emu0404 som har optisk ingång (ej märkt ADAT), men skulle det funka?....

Om inte - är det någon som har nått bra förslag på ett kort som funkar tillsammans med en ADAT?

Mvh /eRIK

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog troligast att det är S/Pdif om det inte står något om ADAT eller Lightpipe... Optisk S/Pdif använder nämligen exakt samma kontakttyp som Lightpipe - dvs TOSlink - men Lightpipe är 8-kanalig, medan S/Pdif bara innehåller en stereosignal.

Om du kopplar in en optisk kabel från en ADAT till en S/Pdif ingång, så lär det inte hända mycket - så du måste leta upp ett annat ljudkort, som har ADAT/Lightpipe-ingång.

Ett exempel är RME Hammerfall9652, som är en gammal modell och därför troligen kan hittas billigt på begagnatmarknaden. Det är ett mycket bra kort och trots att jag har haft mitt i 6 år eller kanske rentav ännu längre, så har jag ännu inte sett någon anledning att byta ut det... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag har hittat e-mu 1212m,som är specat med adat in-ut!

Är det någon som har erfarenhet av det kortet?

Jag tillhör dom som fortfarande använder Alesis adat bandare(smidigt att ta med till bandets replokal) så ett ljudkort som kan föra över 8-kanaler digitalt till datorn

står överst på min inköpslista!

M.V.H.PUDAS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...