Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ett problem. Hur gör jag om jag vill spela in tex. uppmickade trummor på separata kanaler i cubase. Linjen jag har i dag är:

Mikrofoner till separata kanaler på mitt mixerbord, till datorn för inspelning. Datorn är kopplad via cd/tape i mixern till subbgrupp ut i mixern vilket innebär att jag vid inspelning kan aktivera och avaktivera subbgruppen vid inspelning. Jag har ett internt ljudkort. Vet för övrigt inte om sättet jag kopplat är "rätt" men jag har konstaterat att jag får bra ljud i min inspelning. Problemet jag har är om jag tex vill spela in samtiliga trummor på en tagning så innebär det att jag får aktivera alla 6 kanalerna för inspelning vilket gör att samtliga kanaler blir inspelade på en gång i ett sterio spår i cubase vilket gör att jag inte kan mixa dom olika trummorna separat. Jag kan ju givetvis aktiveta 1 kanal på mixern i taget men det innebär att jag får spela in samma trumspår 6 ggr. Jag har ett Behringer mixerbord och Cubase 4 essential.

Hade varit tacksam för svar då detta för mig är ett stort problem....

Redigerat av beatboy
Annons
Postat

Du behöver helt enkelt ett ljudkort som har minst 6 ingångar. Som du kör nu kan du aldrig få mer än 2 kanaler från ditt mixbord,

Postat

Betvivlar att du kan ta ut 6 kanaler samtidigt från ditt mixboard? Och som sagt skall du spela in 6 kanaler samtidigt så måste du ha ett ljudkort som klarar av det också.

Det "billigaste" alternativet jag hittar då jag snabbsöker är detta http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_16_firewire.htm Ett kombinerat mixerbord och ljudkort kan man säga.

Du behöver ju nämligen 6 micpreamps också och alternativa ljudkort med mer än 6 kanaler har oftast bara 2 micpreamps..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.