Jump to content
Annons

Rullbandsspelare


vonanka

Recommended Posts

Har nu fått upp ögonen för rullbandsspelare i frågan om jag ska köpa kassett porta eller ej. Ger rullbandspelare bättre ljudkvalité än kassett?

Finns 'rullarna' som man spelar in på att köpa nytillverkade? Kan man få in sina inspelningar till datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rullband ger absolut bättre ljudkvalitet än kassetterna - och ännu så länge går det nog att få tag på nya band, men bara det faktum att man behöver ställa den frågan, tycker jag är varning nog. Att satsa på gammal teknik som kräver underhåll och som är på väg att försvinna efter hand och reservdelar är svåra att få tag på, är inget jag skulle rekommendera.

Ok - om man hittar en begagnad bandare med ett gäng band billigt, så kan det kanske vara kul att leka med ett tag - men jag tycker att det är bättre att sikta in sig på att jobba med aktuell teknik.

Nåja - om du trots allt vill köra med en flerspårs rullbandare, så får du in ljudet till datorn genom att koppla utgångarna till ljudkortets lineingångar (eller extern AD-omvandlare, om du kör med en sådan setup), så det är inga problem att lösa den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att tänka på är att har du fler spår på bandaren än du har på ljudkortet och du måste spela in kanalerna flera gånger så kommer bandaren göra så att kanalerna inte synkar. En bandare svajar så pass mycket att man får sitta och eftersynka grejerna vilket är tråkigt och tidskrävande.

Men ett ljudkort med fler kanaler behöver inte kosta fläsk:

http://www.thomann.de/se/tascam_us1641.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...