Jump to content
Annons

ESI Maya vs M-Audio Audiophile


grimmer

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Ljudkvalitén är troligen den samma på dessa ljudkort.

Mayan har fler in och ut samt så vitt jag förstår en mickpreamp med 48 voltsmatning samt hölursutgång..

Så featuremässigt vinner Mayan över M-Audio. Och det skiljer nästan inget i inköp....

Jag har ett 2496 och är nöjd, om inte drivisarna är helt kass på Mayan så torde det vara ett bra köp också.

En kamrat till mig har mayan och det funkar fint för honom, han kör XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkvalitén är troligen den samma på dessa ljudkort.

Mayan har fler in och ut samt så vitt jag förstår en mickpreamp med 48 voltsmatning samt hölursutgång..

Så featuremässigt vinner Mayan över M-Audio. Och det skiljer nästan inget i inköp....

Jag har ett 2496 och är nöjd, om inte drivisarna är helt kass på Mayan så torde det vara ett bra köp också.

En kamrat till mig har mayan och det funkar fint för honom, han kör XP.

Oki, mm börjar luta lite lätt åt mayan nu ju mer jag läser om dom. Men AudioPhile 192 borde vara rätt exakt som Maya 44? Dom kostar nästan exakt samma också.

Vet du om dessa ljudkort har inbyggd egen processorkraft, för att avlasta datorns CPU?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkvalitén är troligen den samma på dessa ljudkort.

De skiljer sig åt en del gällande detta. Om vi jämför siffrorna för ingångarna:

Maya:

SNR = 102 dBA

Dynamic range = 102 dBA

THD in = 0.0018 %

Crosstalk = -90dB

M-Audio:

SNR = 113 dBA

Dynamic range = 113 dBA

THD in = 0,0006 %

Crosstalk = -130dB

Troligtvis p g a detta man måste dra med manualen för att ens hitta värden för ESI-kortet …

Att man sen skulle höra någon skillnad är en annan debatt men om man spelar in mycket så kan det givetvis vara bra med ett lågt brusgolv så man slipper slicka nollan.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..

Jo fantommatning vore ju faktiskt najs.

Hur viktigt är det egentligen att ljudkortet har en egen processor dessa dagar?

Och hur mkt får man gå upp i pris för att skaffa ett ljudkort som har en egen processor?

Och hur kan man, på eget vis, avlasta datorns CPU om man bara har ett ljudkort utan processor?

Jag råkar ha en dator som står och dammar.

Tänkte att man skulle kunna använda den ensam att sköta t.ex. gitarr effekter.

Det går kanske att göra så att man kör en sladd från den datorn in i musikdatorn så man

helt enkelt spelar in en t.ex distat gitarr. Då blir ju det ett spår som inte tyngs av någon vst effekt

men går heller inte att byta distljudet på den i efterhand.

Kanske lite onödigt också detta för att det går att göra en wav av spåret, så det inte tynger ner datorn endå.

Hmm, jag bara funderar högt.

Vet ni vad man brukar kalla det att ha en extra dator för att ta hand om vissa effekter, och hur väl man

kan styra den från huvuvddatorn. Blir detta någon typ av klusterlösning som för animering?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hoppas inte för mycket på den inbyggda mickförstärkaren bara:

http://www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/MAYA44/MAYA44-English.pdf

21 dB gain ...

Du kommer troligtvis att ganska snart uppgradera till en separat mickförstärkare eller litet mixerbord.

Har en rörstärkare som preamp till micken redan, samt preamp på mixerbordet 😛 så japp, hoppar nog den inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en maya 44e själv för ett bra tag sen lite på skoj 🙂

Bra kort, bra kompatibilitet, har testat på Windows 7, XP, Leopard och Snow Leopard och inte ett enda problem, bara trycka i, installera drivern och uppdatera!

Hur kortet lät var bra för sitt pris, är själv van vid lite bättre grejer så då blir man lite butter kanske men till priset är den väl värd det, testade dock aldrig fantommatningen då jag körde externa preamps in, men trevligt litet kort som bara funka.

Inget speciellt dock

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

ESI Maya 44 kör jag med. Ska säga att jag tycker att det är ett riktigt bra kort som var värt de tusen kronor som det kostade. Har haft lite problem med drivisar till dessa OP: (XP x64) Vista och W7. Men det var bara till de nyare drivrutinerna kom. Så nu kör jag felfritt på W7 Ultimate x64!

De problem som dyker upp med fel drivisar är bla distortion vid vanlig uppspelning av ljud så man måste stänga av högtalarna, samt ett hackande ljud vid mikrofoninspelning(använder fantommatningen).

Men de senaste drivisarna funkar som sagt felfritt till W7 och XP x32/86 så ingen distorion i monitorerna eller hack/lagg vid inspelning nu. Använder för övrigt Fruity Loops när jag mixar med ASIO 2.

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...