Jump to content
Annons

Få synthljud eller annat ljud att ändra sig


el1ten

Recommended Posts

Hej, kanske en dum fråga, men jag är helt färsk med Logic pro!

Jag undrar hur man får ett synthljud som man gjort, eller en slinga att ändra skepnad succesivt när man spelar den!

Typ att den går ner och blir mörkare, och sen ljusare osv, så att den ändrar skepnad fast utan att man gör en ny slinga eller väljer ett nytt instrument.

Hänger ni med 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med mörkare, menar du dovare? Testa att dra i filterreglagen, i detta fall lågpassfilter eller "LP filter". Det skär bort de höga frekvenserna (alltså diskanten) och gör att ljudet blir dovare och dovare tills det bara är bas kvar. Sen gäller det att automatisera spåret så att synthen gör det du vill när du vill det. Det kan du ju kolla upp i hjälpfunktionen eller fråga nån annan som kan Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändra på filter frekvenserna i vilken synth du nu använder.Antigen på Master filtret eller på en specifik ocillator.

Vill du att den ska göra det successivt under låten får du göra en automation på just den filter åkningen på den specifika synthen.

Lättast är att gå till kanalen med din synth ,

ställa kanalen på Touch ,

sätta igång låten ,

dra i regeln , ( i ditt fall filter )

Stoppa låten ,

gå in i Automationen ( Viev Automation )

och där korrigera automationen så att den blir rätt

Alternativet är att lägga en EQ på spåret och göra automation på antigen låg till hög eller hög till låg eller hur du nu vill ha det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättast är att gå till kanalen med din synth ,

ställa kanalen på Touch ,

sätta igång låten ,

dra i regeln , ( i ditt fall filter )

Stoppa låten ,

gå in i Automationen ( Viev Automation )

och där korrigera automationen så att den blir rätt

Jag kan ha fel, har inte programmet framför mig, men ska inte kanalen stå på "write" för att detta ska fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel, har inte programmet framför mig, men ska inte kanalen stå på "write" för att detta ska fungera?

Båda fungerar. Skillnaden är att write skriver över automation som man gjort tidigare på tracket, medan Touch ändrar automationen först när man börjar dra i regeln (och när man slutar dra i regeln så går den tillbaka till det värde som den stod på innan man började dra i den).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är som sagt jättenovis. har hittat automation och det där touch jag skulle trycka på men sen vet jag inte riktigt vad ni menar med regeln eller filter, har satt musen på automationtoolet, men sedan är det stopp. kan någon ta en screen eller punkta punkt för punkt tror ni 🙂 jag får lixom inte upp något där jag kan punkta bit för bit eller hur ni nu menar

jag har en "track" med en syntslinga jag spelat in, där jag som sagt vill få ljudet att byta skepnad genom slingans gång.

sorry för mina nöbörjarfrågor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är som sagt jättenovis. har hittat automation och det där touch jag skulle trycka på men sen vet jag inte riktigt vad ni menar med regeln eller filter, har satt musen på automationtoolet, men sedan är det stopp. kan någon ta en screen eller punkta punkt för punkt tror ni 🙂 jag får lixom inte upp något där jag kan punkta bit för bit eller hur ni nu menar

jag har en "track" med en syntslinga jag spelat in, där jag som sagt vill få ljudet att byta skepnad genom slingans gång.

sorry för mina nöbörjarfrågor 🙂

Den här filmen kanske kan hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...