Jump to content
Annons

Breakout boxen får datorn att hänga sig


Explorer45

Recommended Posts

Har fått problem med mitt nya ljudkort. Det är ett ESI ESP1010e (PCIe). Jag tryckte i kortet i en pcie plats och startade datorn (breakout boxen inkopplad) och installerade sedan drivrutinerna. Efter en liten stund hänger sig datorn och när jag startar om den så hänger den sig direkt när windows startas (burken kör Windows 7 64-bit btw). Om jag låter pcie kortet sitta kvar och bara drar ur kabeln till breakout boxen (när datorn är avstängd) så kan jag starta den utan att den hänger sig.

Är det någon som har varit med om liknande och kan ge lite tips på hur jag kan lösa detta?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga, men det är en breakout-box utan extern nätdel då, antar jag?

Det kan eventuellt vara datorns nätdel som är för klent tilltagen för att orka driva allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade detta och datorn funkar även med kabeln i kortet. Kan det vara något internt problem i boxen eller i ljudkortet tror ni?

Då är det antagligen något fel i den externa boxen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm precis. Håller med Claes. Logisk felsökning visar att det borde vara fel på Breakoutboxen... 🙁 Fast med morden teknik så finns det en liten chans att det kan vara nåt med kortet/datorn också. Om du har fler PCIe platser kan du ju prova att byta plats på kortet.. Men det känns ändå som det borde vara Breakout-boxen som inte är frisk.

Då är det antagligen något fel i den externa boxen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen också.. Detta är nackdelen med att köpa saker från Tyskland, jobbig garanti transport.. 😛

Har inga fler PCIe platser men ska se om jag kan testa den hos någon bekant/kompis. Annars får det bli att kontakta återförsäljaren.

Tack för hjälpen Claes och hegobald. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag laddade ner mappen med nyaste drivrutinerna från ESI's hemsida (länk) och valde att windows skulle söka igenom den. I mappen ligger drivrutiner för Windows XP, Vista (32 och 64) och Win 7 (32 och 64). Antar att windows hittar rätt själv och installerar dem. Det står att installationen lyckades och sedan stannar datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...