Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har letat utan att finna svar... Jag har en Macbook Pro 13" 2,53Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne, Liquid Saffire 56 FW-ljudkort och dessa fungerar bra tillsammans!

Men förra veckan köpte jag till: WD My Book Studio Edition II 2TB FW hÄrddisk och fÄr det inte att fungera. Jag har kopplat pÄ följande vis:

MBP > WD hÄrddisk > Saffire 56 och enligt Focusrite sÄ ska ljudkortet startas först, dÀrefter datorn, vilket inte fungerar nÄ bra sedan jag kopplade in hÄrddisken...

Jag har varit i kontakt med Focusrites Support och dÀr rekomenderar dom mej att endast köra Saffire 56 via FW och hÄrddisken via USB men dÄ Àr frÄgan som jag

vill ha svar pÄ: Hur mycket i prestanda förloras av att lÀsa o skriva audio till hÄrddisken via USB eller finns det nÄn annat sÀtt att koppla pÄ?

Jag har mejlat Focusrite Support lite mer info om datorn, daw, hÄrddisk mm och vÀntar svar inom kort, men det första svar jag fick var just att ljudkortet nog

krÀver ensam FW anslutning!

Tacksam för svar / Jonas

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har letat utan att finna svar... Jag har en Macbook Pro 13" 2,53Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne, Liquid Saffire 56 FW-ljudkort och dessa fungerar bra tillsammans!

Men förra veckan köpte jag till: WD My Book Studio Edition II 2TB FW hÄrddisk och fÄr det inte att fungera. Jag har kopplat pÄ följande vis:

MBP > WD hÄrddisk > Saffire 56 och enligt Focusrite sÄ ska ljudkortet startas först, dÀrefter datorn, vilket inte fungerar nÄ bra sedan jag kopplade in hÄrddisken...

Jag har varit i kontakt med Focusrites Support och dÀr rekomenderar dom mej att endast köra Saffire 56 via FW och hÄrddisken via USB men dÄ Àr frÄgan som jag

vill ha svar pÄ: Hur mycket i prestanda förloras av att lÀsa o skriva audio till hÄrddisken via USB eller finns det nÄn annat sÀtt att koppla pÄ?

Jag har mejlat Focusrite Support lite mer info om datorn, daw, hÄrddisk mm och vÀntar svar inom kort, men det första svar jag fick var just att ljudkortet nog

krÀver ensam FW anslutning!

Tacksam för svar / Jonas

Fungerar det inte alls? Eller fÄr du dropouts? Kollat kablarna? Hur Àr disken konfigurerad? Du kör vÀl inte RAID?

Det finns Firewire hubbar som kan underlÀtta men USBs prestanda rÀcker nog annars bra.

Postat

Fungerar det inte alls? Eller fÄr du dropouts? Kollat kablarna? Hur Àr disken konfigurerad? Du kör vÀl inte RAID?

Det finns Firewire hubbar som kan underlÀtta men USBs prestanda rÀcker nog annars bra.

Om jag startar ljudkortet först sÄ hÀnger det inte riktigt med, om jag startar t.ex en mp3 lÄt och vrider upp monitorvolymen pÄ ljudkortet

sÄ höjs volymen nÄn sekund senare o lika om jag sÀnker, det kÀnns som att det laggar efter totalt?!

Startar jag om ljudkortet med datorn o disken igÄng sÄ fungerar det men frÄgan Àr om hÄrddisken tappar prestanda dÄ och sÄ ska det ju

inte alls vara bra för ljudkortet att starta det sist....

Hur kollar man om man kör RAID? Och vad innebÀr det? Har lite dÄlig koll liksom.

Postat (redigerat)

Hur kollar man om man kör RAID? Och vad innebÀr det? Har lite dÄlig koll liksom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Redigerat av Glaskatten
Postat

Spelar det nÄn större roll i vilken ordning man startar grejerna?

Jag tycker inte heller att det ska spela nÄn roll men sÄ hÀr stÄr det i manualen:

Note on FireWire Connection and Disconnection

The Saffire range can now be used in standalone mode, and dual-unit connection.

This means that there is an increased occurrence of connecting and disconnecting your Saffire unit.

All Saffire units adhere to the IEEE1394 (FireWire) standard, however it may be the case that the FireWire port on your computer motherboard or Firewire card does not.

Connection and Disconnection from a FireWire port that does not adhere to the IEEE1394 standard may result in permanent damage to both the Saffire and your computer.

To prevent permanent damage:

When connecting your unit(s)

Ensure that the Computer is Turned OFF Ensure that the Saffire is Turned OFF Connect your Saffire Turn ON your Saffire

Turn ON your Computer Turn ON your Monitor Speakers

When Disconnecting your unit(s)

Shut down Saffire MixControl Turn OFF your Monitor Speakers Turn OFF your Saffire Disconnect your Saffire

Postat

Jag tycker inte heller att det ska spela nÄn roll men sÄ hÀr stÄr det i manualen:

When connecting your unit(s)

Ensure that the Computer is Turned OFF Ensure that the Saffire is Turned OFF Connect your Saffire Turn ON your Saffire

Turn ON your Computer Turn ON your Monitor Speakers

When Disconnecting your unit(s)

Shut down Saffire MixControl Turn OFF your Monitor Speakers Turn OFF your Saffire Disconnect your Saffire

Fast det dÀr har ju mer att göra med att man ska vara försiktig nÀr man kopplar ihop och isÀr prylarna, det finns ju en liten risk att man kan brÀnna Firewirekretsarna i datorn eller ljudkortet om man kopplar ihop dom samtidigt som strömmen Àr pÄ i bÄda enheterna eftersom Firewire kan skicka bÄde signal och strömförsörjning....

Postat (redigerat)

Connection and Disconnection from a FireWire port that does not adhere to the IEEE1394 standard may result in permanent damage to both the Saffire and your computer.

VÀldigt konstig mening det dÀr. Jag Àr lite osÀker pÄ hur man ska tolka ordet "adhere" men tycker det sÀger emot sig sjÀlvt lite.

"Om du har en Firewire port som inte hÄller fast vid IEEE1394 standarden kan det orsaka permanenta skador."

Om du nu skulle ha en firewireport pÄ datorn som inte följer IEEE1394 standarden (?) sÄ ska du göra som det stÄr för att det inte ska fÄ nÄgra skador. Men vad en sÄdan port skulle vara vet jag inte.

LÄter för mig bara som att tillverkaren vill frÄnsÀga sig allt ansvar om man anvÀnder prylar som inte följer nÀmnd standard.

Edit: som Glaskatten sÀger sÄ handlar det hÀr nog om nÀr du kopplar in grejerna. NÀr allt vÀl sitter dÀr det sitter spelar det nog ingen som helst roll i vilken ordning du sÀtter pÄ dom.

Redigerat av henk2055
Postat

VÀldigt konstig mening det dÀr. Jag Àr lite osÀker pÄ hur man ska tolka ordet "adhere" men tycker det sÀger emot sig sjÀlvt lite.

"Om du har en Firewire port som inte hÄller fast vid IEEE1394 standarden kan det orsaka permanenta skador."

Om du nu skulle ha en firewireport pÄ datorn som inte följer IEEE1394 standarden (?) sÄ ska du göra som det stÄr för att det inte ska fÄ nÄgra skador. Men vad en sÄdan port skulle vara vet jag inte.

LÄter för mig bara som att tillverkaren vill frÄnsÀga sig allt ansvar om man anvÀnder prylar som inte följer nÀmnd standard.

Edit: som Glaskatten sÀger sÄ handlar det hÀr nog om nÀr du kopplar in grejerna. NÀr allt vÀl sitter dÀr det sitter spelar det nog ingen som helst roll i vilken ordning du sÀtter pÄ dom.

Ja, det lÄter ju ganska vettigt och huvudsaken som i mitt fall, att ljudkortet Àr avslaget nÀr man ansluter och kopplar ifrÄn FW.

Men en annan sak som jag funderar pÄ... Focusrite supporten skrev att detta ljudkortet bör nyttja FW bussen sjÀlv?! Kan det vara sÄ att detta ljudkort Àr mer krÀvande Àn andra ljudkort med tanke pÄ

Liquid-preampsen som Àr inbyggda?

Postat

Ja, det lÄter ju ganska vettigt och huvudsaken som i mitt fall, att ljudkortet Àr avslaget nÀr man ansluter och kopplar ifrÄn FW.

Men en annan sak som jag funderar pÄ... Focusrite supporten skrev att detta ljudkortet bör nyttja FW bussen sjÀlv?! Kan det vara sÄ att detta ljudkort Àr mer krÀvande Àn andra ljudkort med tanke pÄ

Liquid-preampsen som Àr inbyggda?

Egentligen sÄ borde det ju vara tvÀrtom eftersom Liquid DSP:erna avlastar datorn. DÀremot sÄ Àr ju bandbredden som krÀvs av ditt ljudkort större Àn vad de flesta ljudkort krÀver pÄ grund av de mÄnga in och utgÄngarna men ÀndÄ ganska lite jÀmfört med vad en hÄrddisk krÀver.

Postat

Egentligen sÄ borde det ju vara tvÀrtom eftersom Liquid DSP:erna avlastar datorn. DÀremot sÄ Àr ju bandbredden som krÀvs av ditt ljudkort större Àn vad de flesta ljudkort krÀver pÄ grund av de mÄnga in och utgÄngarna men ÀndÄ ganska lite jÀmfört med vad en hÄrddisk krÀver.

Ja dom nÀmde ju bandbredden förstÄs:

"The performance issues that you are experiencing will be due to bandwidth issues because the firewire drive and interface are on the same bus. With all of our firewire interfaces, particularly the Liquid Saffire 56 which requires a lot of bandwidth, we recommend that it is on its own firewire bus for the best performance.

If your firewire drive has a USB port then I would recommend that you use this method to plug it into your computer. Alternatively, if your computer has more than one firewire bus (not port) then you shouldn't experience the same issues.

Let me know if I can be of further assistance.

Best regards,

Joe Noel

Focusrite/Novation Tech Support"

Postat

Nej, liquid preampsen krÀver ingen extra bandbredd. Varför ditt kort skulle göra det Àr pÄ grund av att de har vÀldigt mÄnga in/ut gÄngar, fler Àn mÄnga andra kort. Men sÄ lÀnge du inte anvÀnder alla 56 I/O samtidigt utan sÀg t.ex. 8 st, sÄ Àr det inte mer krÀvande Àn vilket annat kort som helst som ocksÄ anvÀnder 8.

AnvÀnder du alla 56 kan det möjligtvis knasa om du har FW HD pÄ samma port, jag ska inte uttala mig för jag har aldrig provat, men 8-16 st tror jag inte kommer vara nÄgra problem.

Postat

Nej, liquid preampsen krÀver ingen extra bandbredd. Varför ditt kort skulle göra det Àr pÄ grund av att de har vÀldigt mÄnga in/ut gÄngar, fler Àn mÄnga andra kort. Men sÄ lÀnge du inte anvÀnder alla 56 I/O samtidigt utan sÀg t.ex. 8 st, sÄ Àr det inte mer krÀvande Àn vilket annat kort som helst som ocksÄ anvÀnder 8.

AnvÀnder du alla 56 kan det möjligtvis knasa om du har FW HD pÄ samma port, jag ska inte uttala mig för jag har aldrig provat, men 8-16 st tror jag inte kommer vara nÄgra problem.

Som lÀget Àr nu sÄ anvÀnder jag 1-2 ingÄngar samtidigt! Tanken jag hade nÀr jag köpte kortet Àr om jag framledes vill utöka och kanske spela in ett band live e.d, men som sagt, nu spelar jag in 1-2 spÄr Ät gÄngen.

Och kortet fungerar helt ok om jag startar upp det sist i kedjan, sÄ hör jag inget annat frÄn supporten sÄ Àr det vÀl bara att köra pÄ hoppas jag...

Postat

Jag har nu fÄtt svar av Focusrite Supporten:

"Thanks for getting back to me.

Unfortunately the bandwidth requirements are the same regardless of how many inputs you are using. The driver will still present the computer with 56 inputs and outputs regardless of what is plugged in.

Does your hard drive have a USB connection you might be able to make use of?

Best regards,

Joe Noel

Focusrite/Novation Tech Support"

Postat

Din Macbook och disk har vÀl FW800 sÄ bandbredden bör rÀcka.

Postat

FÄr det inte att fungera liktförb..... sÄ nu har jag testat att köra HDŽn via USB och det borde vÀl fungera eftersom FW800 delat pÄ ljudkort och HD blir vÀl 400Mbps per enhet

och USB ligger pÄ 480Mbps, eller tÀnker jag fel?

Postat

FÄr det inte att fungera liktförb..... sÄ nu har jag testat att köra HDŽn via USB och det borde vÀl fungera eftersom FW800 delat pÄ ljudkort och HD blir vÀl 400Mbps per enhet

och USB ligger pÄ 480Mbps, eller tÀnker jag fel?

USB2 Àr i praktiken lÄngsammare och belastar datorn mer Àn Àn FW400 men Àr ÀndÄ snabb nog för dina behov. Konstigt att det strulade sÄ över Firewire men det kanske berodde pÄ att din HD har tvÄ ihopkopplade diskar.

Postat

Men jag förstÄr inte.. Det fungerade vÀl om du körde som du gjorde men satte pÄ ljudkortet sist?

Jag trodde det, men jag testade bara som hastigast sist. IgÄr kvÀll startade jag upp ljudkortet sist och mjukvaran (Saffire Mix Control) startade som det skulle men efter bara en kvart sÄ börjar det hÀnga sej och gÄr inte att stÀnga ner sÄ jag fick tvÄngsavsluta det för att kunna stÀnga av ljudkortet!

Postat (redigerat)

USB2 Àr i praktiken lÄngsammare och belastar datorn mer Àn Àn FW400 men Àr ÀndÄ snabb nog för dina behov. Konstigt att det strulade sÄ över Firewire men det kanske berodde pÄ att din HD har tvÄ ihopkopplade diskar.

Dual-drive innebÀr vÀl dubbla diskar... Har inte tÀnkt pÄ det förens nu nÀr jag lÀste ditt inlÀgg, men har i allmÀnhet halvtaskig koll pÄ elektronik o kopplingar o data-komponenter osv men man lÀr sej nĎ nytt varje dag! Men jag hittade nÄtt intressant pÄ WDŽs sida:

"User serviceable - Want to upgrade a drive? Simply open the case and replace the existing drive – no screwdriver needed"

InnebÀr det att man oxÄ kan koppla ur en disk? Jag tror ju att jag klarar mej ganska lÄngt med 1TB.

Redigerat av jogla73
Postat

Dual-drive innebÀr vÀl dubbla diskar... Har inte tÀnkt pÄ det förens nu nÀr jag lÀste ditt inlÀgg, men har i allmÀnhet halvtaskig koll pÄ elektronik o kopplingar o data-komponenter osv men man lÀr sej nĎ nytt varje dag! Men jag hittade nÄtt intressant pÄ WDŽs sida:

"User serviceable - Want to upgrade a drive? Simply open the case and replace the existing drive – no screwdriver needed"

InnebÀr det att man oxÄ kan koppla ur en disk? Jag tror ju att jag klarar mej ganska lÄngt med 1TB.

Ja du kan köra med bara en fast lÀs bruksanvisningen ordentligt innan du plockar bort en.

• 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Du kan inte blanda 400 och 800 enheter pÄ samma bus, den kommer dÄ att switcha mellan de bÄda olika hastigheterna vilket tar för lÄng tid

för lÄg latency audio. Det du kan göra Àr att tvinga 800 enheten att köra 400 genom att koppla den efter ditt ljudkort. Men du fÄr totalt sÀtt bara

400.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.