Jump to content
Annons

Sennheiser hd25-1 vs. hd25-13


Mad Mike

Recommended Posts

Jag har en fråga angående hörlurar och ohm.

Ska köpa ett par Sennheiser hd25 men har fastnat lite på en grej. Det är i princip samma hörlur bara att den ena har 70ohm och den andra har 600ohm.

Vad är skillnaden? kan jag sätta i ett par hörlurar med 600ohm i t.ex min bärbara dator eller en DJM 800 mixer?

Vad gör 600ohm bättre än 70ohm eller tvärtom?

SENNHEISER HD-25-13- II

Sennheiser HD-25-13 II - closed-back dynamic headphones, 600ohms impedance, 120dB pressure level, frequency response: 16Hz-22kHz, 300cm cable with 3.5mm stereo jack and 6.3mm adapter. Includes velour ear pads and bag. Weight: 140g.

SENNHEISER HD-25-1 II

Sennheiser HD-25-1 II professional dynamic headphones - closed back, 70 Ohm, 120dB, 16Hz-22KHz (-3dB), 150cm cable with 3.5mm stereo L jack and 6.3mm adaptor, velour earpads and bag. Weight: 140g

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Du kanske redan har fått svar på din fråga på annat håll eller chansat på den ena eller den andra modellen. Men här kommer iaf en förklaring som andra kan ha nytta av.

600 Ohm är en lättare last för förstärkaren. Det betyder att du kan parallellkoppla flera enheter på samma utgång, vilket kan vara användbart för medhörning i studio, därav också den längre kabeln antar jag. Det behövs däremot högre spänningssving för samma uteffekt jämfört med 70 Ohms-modellen, vilken kan sägas vara känsligare. Men det innebär inte att de har olika verkningsgrad, så det är inte nödvändigtvis så att den ena drar mer batteri än den andra. Om du vill använda dem för portabelt bruk är det snarare viktigt att tänka på att din mediaspelare (eller dator) troligen kan spela starkare (högre ljudtryck) genom 70 Ohm. Dessutom tror jag att de flesta sådana källor är specade för 32-100 Ohm, så beroende på konstruktion kanske det tillochmed kan öka distorsionen i 600 Ohm trots att det är en lättare last. Jag använder 600 Ohms-versionen av K240 och de låter bra i mitt Waveterminal 192L-ljudkort som har en dedikerad hörlursförstärkare på ena utgången, men jag kan inte få okej ljud från min mobil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...