Jump to content
Annons

FW-ljudkort och FW-Hårddisk på Macbook Pro?


nadde

Recommended Posts

Hej.

Söker svar på hur man bäst löser frågan om hur man går tillväga om man vill köra både FW-ljudkort och samtidigt spela in på en FW-HD.

Macbook pro 13" (2010) har ju bara 1 FW-port så kör man en hub så antar jag att enheterna körs i FW400?

Är det bättre att köra HD på FW och USB-ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MBP har 1 FW800, har din hårddisk FW800 eller 400?

För isåfall sätter du hårddisken på datorn, och länkar ljudkortet på hårddiskens andra FW-port.

Vad gäller blandning av USB och FW, så får du fråga dig själv vad som är prioriterat.

  • Många ljudkanaler in/ut och lägsta latency/fördröjning?
    Firewire-ljudkort och USB-HD.
  • Många kanaler audio i dina låtar/stora samplingar att ladda och väldigt sällan inspelningar med mikrofon?
    USB-ljudkort och Firewire-HD.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Äger varken ljudkort eller HD än, behöver först veta hur jag på bästa sätt kopplar innan jag investerar pengarna.

Seriekoppla FW är alltså prestandamässigt det bästa? Är det vanligt att man har 2 portar på FW-HD? Ge gärna URL på tips! =)

Tack för svaret Linus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inte många FW diskar med 2 portar.. dom jag sett har isåfall 1 st 9-pin FW och en 6-pin. Är det FW800 resp. 400?

Viktigast är att koppla hårddisken först då så att den får FW800 och externa ljudkortet sen som då får 400?

Jag e helt grön som ni märker 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev, det mitt ljudkort som har två FW-portar, så jag antar att man kopplar in det först och sedan den externa hårddisken.

Problemet är väl då att även om du har en FW800 HD så pratar den bara i 400 fart med datorn eftersom länken mellan ljudkort och dator är 400. Det bästa är som sagt en FW800 HD med två portar i datorn och sedan ljudkortet in i hårddisken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575731

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag använder MBP och Liquid Saffire 56, vilket har funkat rätt så bra men... idag fick jag min WD My Book Studio II och kopplade på följande sätt: MBP>WD>Saffire 56 och problemet är att enligt focusrite manual så ska FW kopplas därefter starta Saffire 56 och sist MBP... Det fungerar inte nu?! Utan nu startar jag MBP + WD därefter Saffire 56 och då får jag ljud men... är det skadligt för ljudkorter? Ska jag testa att lägga ljudkortet före WD i kedjan?

MVH / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag använder MBP och Liquid Saffire 56, vilket har funkat rätt så bra men... idag fick jag min WD My Book Studio II och kopplade på följande sätt: MBP>WD>Saffire 56 och problemet är att enligt focusrite manual så ska FW kopplas därefter starta Saffire 56 och sist MBP... Det fungerar inte nu?! Utan nu startar jag MBP + WD därefter Saffire 56 och då får jag ljud men... är det skadligt för ljudkorter? Ska jag testa att lägga ljudkortet före WD i kedjan?

MVH / Jonas

Kan det inte bara vara så att gå in in systeminställningar och välja rätt ljudkort där, efter att man startat MBP sist i kedjan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte bara vara så att gå in in systeminställningar och välja rätt ljudkort där, efter att man startat MBP sist i kedjan?

När jag startat upp Logic så hittar den inte Saffire utan bara "built-in-input"! Det gäller oxå Saffire Mix Control. Men startar jag ljudkortet sist då fungerar det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men i datorns systeminställningar, dyker den inte upp där heller?

Jag har precis kollat och den dyker upp där, men startar jag en låt i datorn och rör monitorvolymen så hänger inte ljudkortet med. Det sackar efter nå´n sekund, beter sej konstigt...

Testar att starta om endast ljudkortet med dator och hd igång och då funkar det klanderfritt och även Saffire Mix Control hittar ljudkortet!

Märkligt.... Men i en kedja kanske det är så det ändå ska vara, dvs uppstart av ljudkortet sist.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är lite inne på samma funderingar och ska uppdatera min inspelningsutrustning.

Om jag köper ett RME fireface 800 och en fw 800 hd så kan jag sätta ljudkortet först och sen hårddisken? Blir det nån prestandaskillnad i vilken som sitter först?

En prioritetsskillnad blir det. Om du skulle maxa 800 Mbps, vilken enhet skulle det bero på först?

Så många ljudingångar och ljudutgångar i så hög upplösning i ljudkortet att datatrafiken till hårddisken försummas och hårddisken kopplas ur?

Eller så mycket data (samplingar, ljudspår) som laddas/skrivs att datorn till slut tvingas tappa kontakten med ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Tack!

Max belastning på ljudkort och hårddisk skulle antagligen vara 12 kanaler samtidig inspelning i 44.1khz 24bit utan några realtidspluggar eller annat. Det känns som att 800mbps borde klara betydligt mer, eller?

Men det är alltså ett bra sätt att jobba (så länge man inte överbelastar)? Jag har innan tänkt att om man bara har en port då är det antingen fw hd och usb ljudkort, eller tvärt om, till skillnad från usb, där man har fler portar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort och en hårddisk ska inte vara problem. Jag skulle sätta ljudkortet först och länka hårddisken därifrån.

Men om man (som i min hemstudio) har fyra firewirehårddiskar och ett firewireljudkort (utöver alla USB-prylar) kan det gå snett om det börjar skickas data från/till allting samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En prioritetsskillnad blir det. Om du skulle maxa 800 Mbps, vilken enhet skulle det bero på först?

Så många ljudingångar och ljudutgångar i så hög upplösning i ljudkortet att datatrafiken till hårddisken försummas och hårddisken kopplas ur?

Eller så mycket data (samplingar, ljudspår) som laddas/skrivs att datorn till slut tvingas tappa kontakten med ljudkortet?

Firewire är en bus. Det finns ingen prioritet inbyggd i firewire (tyvärr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort och en hårddisk ska inte vara problem. Jag skulle sätta ljudkortet först och länka hårddisken därifrån.

Men om man (som i min hemstudio) har fyra firewirehårddiskar och ett firewireljudkort (utöver alla USB-prylar) kan det gå snett om det börjar skickas data från/till allting samtidigt.

Jag får det inte att funka med mitt Liquid Saffire 56 och WD My Book Studio Edition II så nu kör jag hårddisken via USB! Är det helt fel? Det är ju synd och inte kunna nyttja FW när man nu köpt en sådan hårddisk men hur mycket sämre prestanda blir det att köra hårddisken via USB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det inte att funka med mitt Liquid Saffire 56 och WD My Book Studio Edition II
FW800 från datorn till hårddisken, och FW800->FW400-kabel från hårddiskens andra port in till ljudkortet.

Eller hur har du kopplat när du provat?

så nu kör jag hårddisken via USB! Är det helt fel?
Nej, helt fel är det inte.

Ladda hem Xbench och kör Disk Test med hårddisken kopplad via USB. Ta en skärmdump på siffrorna. Koppla sedan ur, och i med Firewirekabel. Kör testet igen.

Då får du svar på överföringshastigheten och söktider.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

FW800 från datorn till hårddisken, och FW800->FW400-kabel från hårddiskens andra port in till ljudkortet.

Eller hur har du kopplat när du provat?

Nej, helt fel är det inte.

Ladda hem Xbench och kör Disk Test med hårddisken kopplad via USB. Ta en skärmdump på siffrorna. Koppla sedan ur, och i med Firewirekabel. Kör testet igen.

Då får du svar på överföringshastigheten och söktider.

Har kopplat: MBP FW800 > WD FW800 > Saffire 56 FW400. Startade en annan tråd om detta där jag beskrivit mitt problem: https://www.studio.se/index.php?showtopic=79336

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...