Jump to content
Annons

Räcker min 1,66 GHz mini mac


Sakenjag

Recommended Posts

Hejsan!

Tänker börja bygga upp en studio hemma och har därmed tänkt att skaffa logic.

Däremot så funderar jag på om min dator klarar av detta?

Det är en minimac från 07 (inte helt säker).

Den har 1,66 GHz Intel Core Duo

Minnet är ett 512 mb 667 MHz DDR2

Hårddisken är en 60gig.

Just nu har jag tiger i.

Men jag har hört att snow leopard ska gå lättare?

Och Logic pro 9 kräver minst Leopard vad jag förstått.

Men att uppgradera mjukvaran är inte så dyrt, typ 311kr eller något..

En större hårddisk kommer jag behöva.. Vill gärna ha en så billig som möjligt med firewire och minst 200gig.

För man kan installera program osv direkt på hårddisken och köra mot den?

Minnet kommer jag få uppgradera. Max är tydligen 3gig, vet ej hur många platser men jag vill slänga i minst en 2gig, är det två portar kan jag ju ha kvar det gamla med.

Men skulle detta vara en lämplig studiodator att mixa och spela in med?

I framtiden har jag väl tänkt att skaffa en Macbock pro eller något, men min student ekonomi tillåter verkligen inte detta nu :rolleyes:

edit: ändrade lite knepiga formuleringar så det blir lättare att förstå..

Redigerat av Sakenjag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju inte någon raketprocessor men enklare projekt borde fungera utmärkt. Mjukvaruinstrumenten får du nog ta det lite lugnt med om du använder mycket sånt. Det som sätter stopp för dig är minnet. Minst 2 Gb är vad du vill ha för att kunna rulla runt ett nyare inspelningsprogram, men helst 4 Gb eller mer. Nu var ju dock 3 Gb max och det funkar också bra. Det finns rätt så billiga minnen att köpa från datorbutiker, och det är bara att öppna en lucka och stoppa i själv. SO-dimm är vad du ska kolla efter, DDR2.

Till exempel dom här:

1 x 1 GB - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324319

1 x 2 GB - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343436

Jag antar att du har två minnesplatser.

Angående hårddisken så går det att byta den interna själv om man vill. Bara att stoppa i en större. Så är det på laptoparna iaf, men kan inte svära på att det är samma på imacarna.

Då är det en 2,5" enhet du vill ha, men jag vet inte om imac använder SATA-kontakt eller IDE. Exempel på disk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=358193

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer RAM är prio nummer 1 i detta fall.

Du kan köra med fw på ljudkortet och usb2 till hdd-n kanske? Vilka portar finns?

Det bästa är att ha programmen på datorns inbyggda hdd och så har du ljudfiler på den externa hdd-n sedan.

Har du funderat på iMac framöver? De är nog prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac har jag också funderat på.. Men en MB pro kan man tex använda live ifall man vill ha BT live, som syntar osv.

Samt så är det ganska smidigt med bärbart..

Men ja, det beror lite på hur mkt pengar jag har då..

Vad är mest lätt drivet? Pro tools m-powered eller Logic pro?

Mina portar är en 400 FW och ca 5 USB..

Så att förvara alla ljudfiler på USB hårddisken och ha logic eller PT på datorn.. Men öppna ens filer från hddn när man jobbar med den funkar bra även med USB?

Jag har två minnesplatser, så jag köper väl en 1gig DDR2 667 ghz och en 2gig? Är det något mer som de måste heta med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad minnena ska heta måste du kolla väldigt exakt med tillverkaren av datorn så att du får rätt grejer, en del beteckningar är förvillande lika.

Jag har 1 fw och 4 usb på min laptop.

Kör ljudkort usb och hdd fw.

Tvärtom borde också fungera?!

Här bör nog någon med Mac svara, jag har pc.

Har du någon express card-plats?

Finns ju såna där instickskort man kan köpa dit, med t.ex. 2 extra fw i änden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. det får nog bli en ny dator 😏

Har inte lust att lägga ner nästan 2k när jag får bättre dator om jag säljer denna, (minimacsen går som smör på blocket) och köper en annan ny när jag lägger på 2k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...