Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag håller på och spelar in gitarr och i det här läget är det kritiskt att fördröjningen är så låg som möjligt.

Tycker mig inte känna attacken tillfredsställande fort och ville prova direct monitoring.

Hur gör man?

I Profire kontrollpanelen så finns det inget alternativ för det. Eller så fattar jag bara inte hur man gör.

Vad jag vill är att kunna spela in samtidigt som jag hör ljudet direkt från ljudkortet. Måste jag splitta kanalen på nå sätt?

När jag klickar i "direct monitoring" i cubase som jag hittade på devices fliken så blev det bara helt tyst i stället.

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

när jag ska ha direct monitoring måste jag ställa in det i Cubase, inte i ljudkortets inställningar.

Vad kör du för DAW?

Postat

Precis, och jag har ju Cubase också. Men när jag klickar i det så blir gitarrspåret bara helt tyst istället. Någon ide?

Postat

När du klickar högtalarsymbolen på ett spår i Cubase används software monitoring, dvs. medhörningen plockas ut i Cubase mixer. Då får du fördröjning av ljudet motsvarande din input latency.

Vill du ha direct monitor/hardware monitoring plockas signalen direkt från preampen i ljudkortet och mixas ihop med utljudet. Eftersom ljudet inte passerar via datorn och istället går direkt till medhörningen får du ljudet... direkt.

Medhörningen styrs antingen på ditt ljudkort eller styrs digitalt från en mixer i ditt ljudkorts kontrollpanel.

I Profire kontrollpanelen så finns det inget alternativ för det. Eller så fattar jag bara inte hur man gör.
Du har väl en mixer i kontrollpanelen? Höj regeln för den kanal där du kopplat in gitarren. Då går signalen ut i dina högtalare.
När jag klickar i "direct monitoring" i cubase som jag hittade på devices fliken så blev det bara helt tyst i stället.
Precis, har du redan medhörning från din hårdvara vill du inte riskera att ev. få dubbel medhörning så ditt förbockande inaktiverar software monitor.
Postat

Okej jag förstår. Jag ska se om det vart någon klarhet i det hela. Jag har hållt på med mixern i kontrollpanelen. Menar du volymkontrollen?

Jag har svårt att tro att det gjorde någon skillnad men jag ska dubbelkolla. Annars såg jag att man kunde aux sända iväg den. Vet dock inte vart den signalen tar vägen nånstans.

Jag vill ha medhörningen och trumspåren spelade i headphones 2.

Thank you!

Postat

Jag använder inte Profire, men jag laddade hem dess User Guide [pdf]

Ljudet i hörlurar 2 är ljudet som går till utgång 3/4 samt Aux 2.

Kolla under routing i ljudkortspanelen att SW RTN 3/4 går till Analog 3/4.

Gör en gruppkanal i Cubase för trumspåren och skicka med en sendbuss till SW RTN 3/4.

Tillbaka till ljudkortspanelens mixer och vrid upp Aux 2 på den ljudkortsingång där du lajnar gitarren.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag använder inte Profire, men jag laddade hem dess User Guide [pdf]

Ljudet i hörlurar 2 är ljudet som går till utgång 3/4 samt Aux 2.

Kolla under routing i ljudkortspanelen att SW RTN 3/4 går till Analog 3/4.

Gör en gruppkanal i Cubase för trumspåren och skicka med en sendbuss till SW RTN 3/4.

Tillbaka till ljudkortspanelens mixer och vrid upp Aux 2 på den ljudkortsingång där du lajnar gitarren.

Jag förstår principen men problemen verkar, enligt vad jag förstår, vara dessa:

Oavsett om jag tar Analog Out 1/2(Headphones 1) eller Analog Out 3/4 (Headphones 2), så kan man bara välja en ljudkällan för respektive utgång.

Tex. låt oss bara säga att jag använder Headphones 2. Då kan jag bara antingen välja Software Return och få trummorna, eller Analog 1/2 eller Aux 1 för att få gitarr.

Hänger du med? Det verkar som om jag behöver någon plan för hur man sammanför trummor via datorn och gitarr via direkt medhörning innan den slutgiltiga Analog Out 3/4 kommer. Det går helt enkelt inte att vrida upp Auxen till gitarren medans trummorna kör för den måste väljas som tillval i Analog Out 3/4 för att kunna höras, och när trummorna kör, då är software return tillvald istället.

Dock det här med att göra en gruppkanal i Cubase för trumspåren och skicka med en sendbuss till SW RTN 3/4 har jag inte provat FÖR jag vet inte hur man gör en gruppkanal för jag vet inte vad det är. 😛 Please enlighten me. Provade att försöka skicka via send till SW RTN 3/4 men jag såg bara left, right eller mixer out som tillval. Fast jag kanske kollade fel? Dock enligt denna plan är jag fortfarande tveksam där, som jag sa, att det verkar som man måste ha Aux vald för att den ska kunna höras.

Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.