Jump to content
Annons

Bästa anslutning mellan micpre - ljudkort?


ask74

Recommended Posts

Jag ska ansluta en Mic preamp, en Golden Age Project PRE-73, till mitt ljudkort, RME Fireface 400.

Vilket är bästa sätt att ansluta för att få bästa kvalité på signalen?

Vilken typ av kabel behöver jag?

Har bifogat bilder på både PRE-73 och Fireface 400 in/utgångar.

Tacksam för tips.

post-25866-025869400 1279220543_thumb.jpg

post-25866-058802400 1279220551_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bägge utgångarna i din GAP PRE-73 är balanserade, så det är ingen kvalitetsskillnad ifall du kopplar med balanserad telekabel (dvs. tre ledare och stereotelekontakter) eller med en XLR-kabel till ljudkortet.

Tänkte du koppla fler mikrofoner till ingång 1 och 2 på ljudkortet? Isåfall kopplar du med telekabel till någon av de andra ingångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du kör med en TRS-kabel (alltså balanserad Tele). Kommer inte ihåg om XLR-ingångarna på ljudkortet är enbart för mikrofon eller om de tar line också - men det känns ändå säkrast att köra med TRS, eftersom det inte finns någon risk att man av misstag startar fantommatning där. Det skickas ju bara ut på XLR-kontakterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

XLR-ingångarna på framsidan av Fireface 400 är valbara Mic/Line...

The Fireface 400's front panel features 2 balanced microphone inputs with a digitally controlled input stage, individually switchable 48 V phantom power, and Neutrik Combo connectors for XLR and TRS. These can also be used as additional Line inputs. A gain of up to 65 dB, adjustable in steps of 1 dB over a range of 55 dB, exceptional EIN performance even at low amplification settings, and extremely low THD+N let these preamps surpass those of other devices that cost several times the price of the Fireface 400. All level settings are 100% reproducible and can also be adjusted by software comfortably.

(saxat får RMEs FF400sida...

På det hela taget är det egalt vilket man väljer! (ta det du har kabel till!)

Jag tycker personligen att dom inbyggda pre-amparna i FF400 låter bättre än GA Pre 73..

Men sånt är ju tycke och smak och kanske vad man har för mick(ar)! 😳

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att dom inbyggda pre-amparna i FF400 låter bättre än GA Pre 73..

Men sånt är ju tycke och smak och kanske vad man har för mick(ar)! 😳

/ptr

Det är kanske för att du föredrar en mer transparent kedja. Pre73 färgar mer än RME:s preamps. En mer transparent preamp är enklare att använda, eftersom alla mickar funkar bra till en sådan. Med en färgande preamp kan vissa mickar bli helt fel, så där kan det behövas lite mer testande innan man hittar rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske för att du föredrar en mer transparent kedja. Pre73 färgar mer än RME:s preamps. En mer transparent preamp är enklare att använda, eftersom alla mickar funkar bra till en sådan. Med en färgande preamp kan vissa mickar bli helt fel, så där kan det behövas lite mer testande innan man hittar rätt.

En helt korrekt analys! (vilket jag tror att jag "antydde" i mitt inlägg!) 😊

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt korrekt analys! (vilket jag tror att jag "antydde" i mitt inlägg!) 😊

/ptr

Jag föredrar också transparenta preamps, vilket min rigg också tyder lite grand på 😉 , med True Systems P-Solo, Benchmark Pre420 och Audient MiCO... På senare tid har jag ändå börjat fundera på att skaffa någon färgande preamp också som komplement - eventuellt en Pre73 eller kanske TritonAudio D2O - eller rentav en Neve Portico... Vi får se vad jag bestämmer mig för till slut...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag föredrar också transparenta preamps, vilket min rigg också tyder lite grand på 😉 , med True Systems P-Solo, Benchmark Pre420 och Audient MiCO... På senare tid har jag ändå börjat fundera på att skaffa någon färgande preamp också som komplement - eventuellt en Pre73 eller kanske TritonAudio D2O - eller rentav en Neve Portico... Vi får se vad jag bestämmer mig för till slut...

Hej Claes, skulle du kunna posta en fil så man kan höra ett test från din kedja, föreslagsvis akustisk gitarr?

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som finns på min testsite nu, är inspelat med RME ADI-96 Pro (som också är en transparent preamp, men dessutom med inbyggd AD-omvandlare). En kommande omgång testinspelningar är inspelad med Benchmark Pre-420 och ADI1, men den ligger inte uppe ännu (ska försöka ta mig i kragen och fixa det till helgen). Har ingen acke och spelar inte gitarr själv, men nästa omgång testinspelningar kan jag köra med de olika preampar jag har. Det kommer dessvärre nog att dröja ett tag, eftersom "min" gitarrist brukar vara ganska upptagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...