Jump to content
Annons

Ny akustisk gitarr för 4000-6000


orly22

Recommended Posts

Tjena som topic sĂ€ger Ă€r jag ute efter en ny akustisk gitarr. Ljudet ska bara bra och den ska sĂ„klart ha mick ingĂ„ngar 🙂

Har spelat gitarr över 2 Är nu och kÀnner att ljudet pÄ min billiga Fender gitarr inte riktigt duger(har tyckt det en jÀvligt lÄng tid men har inte haft pengarna). Det lÄter kasst och klent helt enkelt ^^

Men som sagt, jag behöver hjĂ€lp. GĂ€rna lite stil pĂ„ gitarren med. AlltsĂ„ gĂ€rna en snygg för live upptrĂ€dande. GĂ€rna nĂ„got annan Ă€n en simpel dreadnought stil. Rund och trĂ„kig 😼

SnĂ€lla hjĂ€lp, jag blir tokig 😼 !

Redigerat av orly22
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tjena som topic sĂ€ger Ă€r jag ute efter en ny akustisk gitarr. Ljudet ska bara bra och den ska sĂ„klart ha mick ingĂ„ngar 🙂

Har spelat gitarr över 2 Är nu och kÀnner att ljudet pÄ min billiga Fender gitarr inte riktigt duger(har tyckt det en jÀvligt lÄng tid men har inte haft pengarna). Det lÄter kasst och klent helt enkelt ^^

Men som sagt, jag behöver hjĂ€lp. GĂ€rna lite stil pĂ„ gitarren med. AlltsĂ„ gĂ€rna en snygg för live upptrĂ€dande. GĂ€rna nĂ„got annan Ă€n en simpel dreadnought stil. Rund och trĂ„kig 😼

SnĂ€lla hjĂ€lp, jag blir tokig 🙂 !

Kolla in Ibanez gitarrer. Tycker de tillverkar en hel del fina grejer i den prisklassen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad som Àr en snygg gitarr Àr ju vÀldigt personligt. Jag gillar just de enkla, avskalade gitarrerna mest.

Skulle jag köpt en akustisk i den prisklassen skulle jag tittat pÄ en Furch, t.ex. denna: http://www.thomann.de/se/furch_s_40_cm.htm

Detta Àr ju dock en annan ganska "vanlig" modell, en jumbo utan krusiduller. Deras gitarrer lÄter vÀldigt trevligt.

Annars Àr Ibanez ett bra tips, de har flera trevliga modeller som ser lite annorlunda ut. Har sjÀlv en Ibanez som har hÀngt med ett bra tag.

Kolla in t.ex. dessa:

http://www.thomann.de/se/ibanez_jsa5_bk.htm

http://www.thomann.de/se/ibanez_ew20wnent.htm

"Pröva innan du köper" Àr ett standardtips som jag tycker gÀller extra bra gÀllande just akustiska gitarrer.

/ Linus

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
  • 2 veckor senare...

Jag kan ocksĂ„ rekommendera Yamaha APX700, jag har haft min i flera Ă„r nu och den har aldrig svikit. Även om volymen Ă€r relativt lĂ„g (passar bra till lĂ€genhetsspel) sĂ„ Ă€r tonen fyllig och fin. Den spelar kontrollerat och "lagom", alltsĂ„ inga spretande toner. Det gör förvisso ljudet mindre sprött om det Ă€r det man söker. Mickad Ă€r den Ă€nnu trevligare, stĂ€mmapparaten fungerar utmĂ€rkt och den Ă€r lĂ€tt att stĂ€lla in ljudet pĂ„.

Som referens har jag haft en billigare ibanez och spelar just nu pÄ en Taylor 210e och det Àr inte ovanligt att jag saknar yamman och hur lÀttspelad den Àr.

Redigerat av hula
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De billiga takamine jag testat har lÄtigt vÀldigt trÄkigt.

Men Tanglewood TW28 aka fattigmans martin tycker jag lÄter vÀldigt bra. Mycket gitarr för strax över 2k, men den med inbyggd mick lÄter inte alls sÄ bra.

SÄ köp en sÄdan och sen en bra mick man sÀtter i ljudhÄlet.

Ibanez gör ocksĂ„ bra gitarrer 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...