Jump to content
Annons

E-mu 1616 Windows 7 fungerar ej


davve93

Recommended Posts

Tjena!

Igår fixade jag en liten uppgradering från xp till windows 7!

allt funkar bra förutom när jag installerade studio one så hittar inte det mitt ljudkort (E-mu 1616). och jag fixade skype, men det hittade inte heller någon mick. Jag har uppdaterat drivrutinen till ljudkortet, så det är ingen gammal drivrutin.

det konstiga är att ljudet funkar ut, och i patchmixen kommer det in signal från micken. det är bara programmen som inte hittar kortet...

Kan det vara så att kortet inte stödjer w7?

Är det någon som har ett e-mu kort som har/haft samma problem som jag som kanske vet hur man löser det (om det går).

Tacksam för svar

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Kör själv ett emu 1616 i Win 7 och det funkar alldeles utmärkt, hade problem med skype p.g.a att samplingsfrekvenserna var olika ställda i systemet och patchmixern.

Jag skulle testat följande.

1. Ladda in product defaultinställningarna i EMUs patchmixer, du ska då kunna se kanalstripparna för "DOCK Mic/Line A och B". Kolla oxo att du har dragit upp volymen för dessa kanaler, koppla in en mikrofon och kolla att du får signal in.

Funkar inte detta hade jag provat:

2. Kolla så att ljudkortet finns med utan några konflikter i Control Panel -> System -> Device manager. Finns det någon konflikt här (utropstecken) avinstallera drivrutinerna och installera om dessa, är det fortfarande fel kan du prova med att flytta kortet till en annan PCI-slot i datorn.

3. Gå in i Control Panel -> Sound -> Playback, dubbelklicka på E-MU E-DSP Audio Processor. Väl advanced och i drop downlisten väljer du samma samplingsfrekvens som du har ställt in i E-MUs patchmixer (går att hitta i ett av fälten längst till höger på patchmixern som heter SYNC). Har för mej att fabriksinställningarna för Win7 är på 48k och patchmixern är på 44.1k. Dessa måste vara synkade till samma frekvens annars får du problem.

OKa dej tillbaks till kontrollpanelen och prova om det funkar.

Jag kör engelsk version av Win, du får översätta själv om du kör på Svenska:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret stax!

jag sökte runt lite på internet och hittade en beta version av patchmixen till w7! jag har testat den, men den är lite buggig 😛

det var som ni skrev, ljudet från t.ex. spotify funkade inte om man inte satte 44.1k på både datorn och kortet 🙂

Allt funkar bra nu men skype hittar inte min mick.. så tänkte sätta in mitt gamla ljudkort och ha den mickingången till skype och ha mina andra ingångar till inspelning från 1616 kortet 😏

hoppas det funkar 😛

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...