Jump to content
Annons

Att få en akustisk gitarr att låta bra Live


nr38449

Recommended Posts

Hej!

Jag använder en Yamaha FGX720SCA med originalmick. Jag har använt den live flera gånger och har aldrig lyckats få den att låta så bra som den gör naturligt, utan PA-hjälpen. Jag behöver tips för hur jag ska använda den! Mina problem är bl.a.

Rundgång - framför allt på låga frekvenser mot monitorer framför. Jag har försökt att EQa bort problemet med gitarrens EQ, men det fungerar ju bara till viss del. Det brukar alltid ligga lite basrundning i bakgrunden; med effekten att basen blir rätt stark i mixen...

Konstiga nivåer - Skillnaden mellan att plocka och slå ackord är mycket större än den naturliga skillnaden. Jag tänker mig att orginalmicken kan vara ett problem, men borde det inte gå att lägga nån kompressor eller limiter nånstans? Som det är nu får vi lägga in några tomma takter för att jag ska ha tid att dra ner min gitarr

Kasst ljud - Lätt distat, utan fylligheten som gitarren ger i sig. Det är mycket störande eftersom gitarren låter bra i sig själv. Skulle en piezomick eller en akustisk box (känns ju överflödigt eftersom det är en akustisk gitarr, men vad vet jag...) kunna göra nån skillnad?

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar att gitarren har en billig inbyggd piezomick. Det kan förklara de distade transienterna och dynamikskillnaden mellan plock och strummande ackord.

I pop/rock-sammanhang föredrar jag magnetiska pickuper framför piezo på stålsträngad akustisk gitarr. Tycker de har mer naturliga transienter/anslag plus att det blir naturligare balans mellan singelsträng och öppna ackord. Nackdelen kan vara att mellanregistret låter instängt jämfört med piezo. Ett tips är att köra ut den magnetiska pickupen i en gitarförstärkare. Ender en spn spm är avsedd för akustiska instrument eller en combo för elgitarr, typ Fender. Blir ett helt annat sound än lajnad piezomick. Varmare och mer balanserat.

Kör man genom gitarrförstärkare blir man ofta av med rundgångsproblemen i botten också, eftersom stärkarna inte har så kraftig respons där nere.

Tips på mickar i varierande prisklasser:

Shadow SH 330

LR Baggs M1

Dean Markley

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, jag har funderat på en magnetmick faktiskt. Det borde ju vara värt att testa om inte annat! Tror du att en sån blir mindre rundgångskänslig också?

Jag ska försöka kolla upp vilken typ av mick jag har i den nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

De två vanligaste orsakerna till att akustisk gitarr rundar på scen är återkoppling mellan gitarrens resonanslåda och PA'ts basar och återkoppling mellan en lös sträng och monitorn på scen.

Subbasproblemet går at bli av med genom att du kör gitarren genom stärkare eller att man skär det lägre registret i PA't.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du tror alltså inte på att magnetmicken är mindre rundgångskänslig?

Jag kan tänka mig att piezomickar har bättre återgivning längre ned i registret och att den mekaniska kopplingen till stallet/resonanslåda gör den rundgångskänsligare mot ett PA's baselement an magnetiska mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag hittat en prima lösning tror jag. En ljudhålsplugg! En gummiplugg som täcker för hålet och minskar runningen rejält. Jag tror att om bara rundningen försvinner ska det nog bli lättare att ställe in nivåerna som jag vill också. Tack ändå för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag hittat en prima lösning tror jag. En ljudhålsplugg! En gummiplugg som täcker för hålet och minskar runningen rejält. Jag tror att om bara rundningen försvinner ska det nog bli lättare att ställe in nivåerna som jag vill också. Tack ändå för hjälpen!

Jag brukar "Lajna" en Ovation med "Screeching Halt" ljudhålsplugg när jag lirar live, och det funkar alldeles utmärkt.

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...