Jump to content
Annons

hur många kärnor kan pt dra nytta av?


godscent (oregistrerad)

Recommended Posts

godscent (oregistrerad)

hej!

mitt läge:

har en typ 7 år gammal g5:a med 8gb ram, tror det är en 2.5 dual men jag sitter inte i studion nu. jag jobbar med musik och kör pro tools le och reason 4.

pro tools äter ju en hel del processor-kraft och tyvärr pallar inte min gamla trotjänare med hela tiden. så vad gör man? jo, man cashar upp och köper en MacPro har jag kommit fram till.

man är ju betydligt vassare på editera sång o dylikt än vad man är på att förstå datorer (även om jag besitter viss kunskap) så jag tänkte höra mig för innan jag lossar på plånboken.

har tittat på två alternativ: två 2,26ghz quadcore och en 3,33ghz quadcore, båda två med 8gb ram.

vid första anblicken är ju 8 kärnor snabbare än 4 kärnor men hur många kärnor kan pt dra nytta av??

Jag menar om pt bara kan "hantera" fyra kärnor då skulle väl 3,33 GHz vara det bästa alternativet? ... men kanske är det lite mer komplicerad än så?

tacksam för tips och råd

stefan

Redigerat av godscent
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
persuader (oregistrerad)

Exact svar på frågan vet jag ej, bättre om du kollar avids site och forum

Jag kör sedan 6 månader med i7 pentium med 8 kärnor och där finns alla

kärnor registrerade när man kollar i settings. Det man verkligen väntar på är ju

att det skall komma stöd ör 64 bits system i Pro Tools

Link to comment
Dela på andra sajter

godscent (oregistrerad)

ja, 64bitars hade varit grymt! men men, vad göra? man vill ju inte gå över till logic efter 12år i pro tools.

jo, jag har kollat avid(duc) men utan lycka, men däremot snackade jag med en tekniker på en applestore (som dessutom kan sitt pro tools) och han

rådde mig att köra 8 kärnor då pt verkligen kan dra nytta av alla:)

och jag har väntat o väntat på en ny mac pro men nu har jag tröttnat, måste ha en ny station, känns som om iphone är väldigt mycket viktigare och visst, dom tjänar

ju grymt med stålar på den så...men idag beställde jag en mac pro och känner mig väldigt nöjd med detta:)!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...