CJN Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Har förstått att studiomonitorer skall återge ett "ofärgat" ljud. Använder ett par Tapco S5 som jag tycker låter för basigt och "bummligt". Om jag EQar via en mixer mellan ljudkortet och högtalarna kan jag få dom att låta bra när jag spelar upp en referenslåt som har en ljudbild som jag gillar. Men då har jag ju påverkat ljudet, och det i sin tur påverkar ju mina mixar, eller? Är absolut ingen ljudnörd, så jag är inte i behov av nån topputrustning. Mvh
Gilbert Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Att med EQ försöka kompensera för undermålig Akustik är oftast en dålig idé.
CJN Postat 26 maj 2010 Trådstartare Postat 26 maj 2010 Att med EQ försöka kompensera för undermålig Akustik är oftast en dålig idé. Ljudet bör alltså gå från inspelningsprogrammet, via ljudkortet (utan EQ) direkt ut till högtalarna?
Ken Kängström Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Ljudet bör alltså gå från inspelningsprogrammet, via ljudkortet (utan EQ) direktut till högtalarna? Om rummet låter bra akustiskt kan du såklart EQ'a dina monitorer efter egna preferenser om så skulle viljas. Har du utsläckningar i rummet spelar det ingen roll hur mycket du ökar angiven frekvens.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.