Jump to content
Annons

Andra försöket


Recommended Posts

LÅTNAMN: Greatest

ARTIST/GRUPP: S&S

GENRE: pop

LÅTLÄNGD:4:30

KOMPOSITÖR: Stefan Öberg

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6 Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Slask

Vad ska ändras? vad ska läggas till / tas bort

missar i bryggan jag vet. tänkte att dett afår duga tills jag fått några tips vad man kan göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag missade nog ditt första försök. Vad är det du vill ha feedback på? Det första jag kom att tänka på var att jag behövde sänka lyssningsnivån när sången kom in. Dels är den mycket starkare än gitarren. Dels låter sången väldigt ansträngd och en del frekvenser biter en nästan i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

i princip allt.. är min andra inspelning. behölve rjag göra en gallup än fast jag bara vill ha hjälp/ feedback... försökt få ner sångens vasshet med kompressor men då har det bara blivit kaka av rösten och den får ingen pondus alls. Några tips på hur jag får ner sången på en dräglig nivå utan att ta alltför mycket värme?

tanken är att jag börjar om från scratch då jag vet vad jag ska tänka på. D.v.s. spela in allt och mixa från början

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

powster (oregistrerad)

Tycker den var rätt bra faktiskt. Gillar de långa utdragna tonerna i sången.

Låter inte så fasligt ansträngt, gillar vass sång 😄

Låter lite grand som du spelat in den i en gigantisk toarulle eller nåt.. Lite tunnel-känsla på det hela 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

för att vara ärlig så låter det skit men för att du ska lära dig lite så testa med andra micplaceringar på guran, just nu låter det som att du satt micken upp på andra band typ.

Rösten distar ju massa och har alldeles för mycket jobbiga frekvenser runt 3-4 Khz som dödar öronen.

Nu vet jag inte vilken mic du använt men för att göra saken bättre så isolera ett hörn nånstans där du bor och rikta micen in mot hörnet och ställ dig med ryggen mot väggen och sjung ut mot rummet. Gör detsamma vid inspelning av gitarren. Dock ej för nära väggen eftersom det kan bilda en proximity-effekt med höjd bas som följd.

Sen är det alldeles för mycket reverb på "solot" och eftersom inspelningen inte låter någe vidare från början så blir det mest pannkaka.

Men det är bara att kämpa vidare 😄

/Micke

EDIT: Panoreringar skulle inte vara fel heller

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

bra text! och snygga glidningar på sången.

öva dig genom att spela in en massa, så kommer tekniken utan att du märker det.

en del gillar att dubba sången ( spela in samma sak på flera spår. ) det fyller ut saker och ting en del.

keep on rocking! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är definitivt inte den som ska klanka ner på sångljudet men....sången känns långt borta, det gör gitarrkompet också. Försök att närmicka gitarren och sjung närmare mikrofonen...Vad har du för mic.?annars är det en ganska skön låt

Go on 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

mickningen på gitarren har ajg gjort efter nåt jag läste på dett aforum... d.v.s uppifrån mot tolfte bandet skulle vara bäst. men har ni andra tips så vore det bra 😲.. han som gjort låten ville att solot skulle låta "badrum" så därför blev det på det sättet.. Men hur ska man göra för att få ner nivån på en sångare med höga toner utan att tappa värmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hela låten har lite väl mycket diskant för min del, skriker rejält i öronen ibland. Ljudet låter även lite väl mycket live tycker jag.

Precis som andra över mig skrivit så tycker jag rösten måste komma mycket närmare, känns som man lyssnar på en sångare på andra sidan stan typ.

I övrigt tycker jag låten funkar fint :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...