Jump to content
Annons

Någon som är duktig på ellära?


Plankis

Recommended Posts

Annons

Du kommer inte få svaret av mig -- jag är för lat.

4) impedansen i kondensatorn fås ur formeln Z = 1 / ( 2 x pi x f x C)

där C är värdet på kondingen. Kom ihåg hur många nollor det är i nano.

7) här får man räkna i flera steg.

a) räkna ut vilket motstånd parallellkopplingen av R1,R2,R3 motsvarar.

😑 nu kan du räkna ut spänningen över R4 respektive R1,R2,R3. ( spänningsdelare )

c) spänningen över R2+R3 är ju det som blir kvar när du dragit bort över R4.

d) nu är det enkelt att räkna ut spänningen över R3.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe på fredag ska jag till sthlm och göra el och musikteoriprovet för antagningen till LTU 🙂 dom proven som finns på hemsidan har jag inga problem med, då jag har läst gymnasieingenjör inom elkraftsystem på ABB's egna gymnasieskola. Fråga 4 är från ellära B allt annat är från ellära A.

Link to comment
Dela på andra sajter

På fråga 4 måste du sedan invertera svaret så att du får ut den reaktiva kapacitansen i ohm, som blir värde på motstående katet. R har du redan värde på som ligger på närliggande katet och hypotenusan blir Z (impedansen) som du ska ha ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, det känns att det var några år sedan jag höll på med detta. Det känns som jag borde kunna 7an men det är det tar stop när man ska in i parallellkopplingen. Har inte pluggat ellära B. Men Fysik B har jag pluggat, känns konstigt att jag aldrig hållit på med impedans.

Du kommer inte få svaret av mig -- jag är för lat.

4) impedansen i kondensatorn fås ur formeln Z = 1 / ( 2 x pi x f x C)

där C är värdet på kondingen. Kom ihåg hur många nollor det är i nano.

Jag är väldigt överraskad över att jag inte hittar den där formeln i min formelbibel, till att börja med. Men som jag förstått det så har jag halva svaret där? Får jag ut impedansen på motståndet så är det bara addera impedansen på kondensatorn? Men hur får man ut den på motståndet?

Jag gissar ganska friskt här bara så ni vet... Någon får gärna förklara den här uppgiften lite mer utförligt.😆

7) här får man räkna i flera steg.

a) räkna ut vilket motstånd parallellkopplingen av R1,R2,R3 motsvarar.

☺️ nu kan du räkna ut spänningen över R4 respektive R1,R2,R3. ( spänningsdelare )

c) spänningen över R2+R3 är ju det som blir kvar när du dragit bort över R4.

d) nu är det enkelt att räkna ut spänningen över R3.

// gunnar

c) R2+R3 kan ju omöjligt bli kvar när den är parallell med R1, eller?

Ok, denna uppgift förstår jag i stort vad jag ska göra. Problemet är att jag inte förstår hur jag ska kunna räkna inuti parallellkopplingen. Både strömmen och spänningen ändras ju!

Jag vet vad ersättningsmotståndet är och vad spänningen över den är, men det tar stopp där.

För både spänningen och strömmen ändras. Strömmen I delas men blir lika stor när den samlas igen. (I=Ihögra + Ivänstra) Om spänningen hade fungerat på samma sätt hade jag fått ut lösningen, men det gör den inte enligt mina försök...

Link to comment
Dela på andra sajter

en reaktiv kapacitans är alltid fasförskjuten 90 grader före spänningen. Alltså får du ett cosfi som är -. Triangeln som du ritat nu skulle isåfall vara med en induktor istället för kapacitans. Du kommer dock få samma svar men den är felkonstruerad eftersom i det här fallet är det en fasförskjuten ström 90 grader efter spänningen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
en reaktiv kapacitans är alltid fasförskjuten 90 grader före spänningen. Alltså får du ett cosfi som är -. Triangeln som du ritat nu skulle isåfall vara med en induktor istället för kapacitans. Du kommer dock få samma svar men den är felkonstruerad eftersom i det här fallet är det en fasförskjuten ström 90 grader efter spänningen ☺️

Nu tror jag du svamlar lite. I en kapacitiv last som denna så ligger alltid strömmen före spänningen i fas. Skit i hur triangeln ser ut eftersom proportionerna när jag ritade den inte stämmer överens med värdena. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

japp i en kapacitiv last så är strömmen alltid före spänningen, helt rätt. Men just nu har du ritat triangeln som om det var med en induktiv last istället för kapacitiv ☺️ Där du har skrivit Xc borde det stå XL så som du har ritat den. Med kapacitiv last så ska alltså motstående katet ritas neråt, men som sagt du får ändå samma svar 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
japp i en kapacitiv last så är strömmen alltid före spänningen, helt rätt. Men just nu har du ritat triangeln som om det var med en induktiv last istället för kapacitiv ☺️ Där du har skrivit Xc borde det stå XL så som du har ritat den. Med kapacitiv last så ska alltså motstående katet ritas neråt, men som sagt du får ändå samma svar 😏

Nu är du helt ute och cyklar. Varför borde det stå XL när det är en kapacitiv last?

Uppåt eller neråt är skitsamma. Hur du än snurrar triangeln så blir alltid lasten densamma. Är det nåt att anmärka på åt vilket håll triangeln är ritad?

Jag kanske ska tillägga att jag är vänsterhänt.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ritar ett visardiagram utifrån triangeln du har ritat kommer du att få att strömmen är förskjuten efter spänningen. Vilket den omöjligt kan göra i en kapacitiv krets. Eftersom cosfi alltid betecknas negativt i kapacitiva kretsar kan man inte rita den på det viset du har gjort och bevisa att det är en kapacitiv krets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mästare i ellära 😄 men om ni ska fortsätta debattera visardiagram så får ni visa vektorernas riktning så blir det nog lite enklare.

Plankis - för att lägga till lite till trombonisten - kolla upp j-omega metoden (lilla omega för vinkelfrekvens har jag för mig) för 4:an. Storleken |Z| = roten ur (R^2 + X^2) (gissar att det var det diagrammet ville visa)

Den andra Kirchoff och Ohm helt enkelt.

Fasen va länge sen det var man räknade el! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...