Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som ni alla vet är ljudkortets möjlighet till att tillfredsställa sin användare helt beroende av användarens behov. Idag är de flesta kort över tusenlappen någorlunda bra. Jag har letat runt lite på forumet men inte hittat någon diskussion som tar upp val av ljudkort utifrån mina behov.

Jag behöver ett ljudkort som ska fungera bra i en studiomiljö, gärna fantommatning och bra preamps. Mer än två ingångar behöver jag inte men helst inte färre. Vid livebruk behöver jag ett kort som kan skicka ut klick i en mono och mitt bands backtracks genom stereo. Vi ingen trummis så jag tänkte att det skulle känna lite dött med mono för de digitala beatsen och synthmattorna. (Är jag helt ute och cyklar när jag tänker att ljudkortets utgångar kan användas till detta?)

Jag har kollat på tre kort med lite varierande specs:

M-Audio Fast Track Pro - Förhållandevis billigt, flera utgångar, 2 ingångar men har fått lite kritik här och var för att den känns "billig".

EMU 0404 - Lite dyrare, tydligen bra preamps och ljudkvalité men få utgångsalternativ, däremot USB 2!

Focusrite Saffire 6 USB - mitt emellan de båda övre vad gäller pris, flera utgångar, har fått kritik här och var på forumet.

Har ni någon erfarenhet om dessa kort och/eller kunskap/åsikter så skriv! Tack på förhand!

Annons
Postat

Tack, Gilbert! Det var ett smart sätt att söka på. Hittade någon tråd som diskuterade ljudkort för livebruk men de tog inte upp någon av de kort jag nämnde i anslutning till livebruk + att de som nämndes i tråden var lite dyrare. Jag kollar vidare medan denna tråd ligger uppe!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.