Jump to content
Annons

Strängrassel...behov av halsjustering?


PowerAmp

Recommended Posts

Hej alla! Ny på forumet.

Har en Jackson DKMG som efter den kalla vintern börjat rassla kraftigt från strängarna Speciellt vid 1-2-3-4 banden,

det är t.o.m så att det knappt går att spela på dessa band utan att strängarna "tar i" på högre band.

Är det då man behöver göra en halsjustering? Och isåfall hur gör man detta?

Mvh

PA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla! Ny på forumet.

Har en Jackson DKMG som efter den kalla vintern börjat rassla kraftigt från strängarna Speciellt vid 1-2-3-4 banden,

det är t.o.m så att det knappt går att spela på dessa band utan att strängarna "tar i" på högre band.

Är det då man behöver göra en halsjustering? Och isåfall hur gör man detta?

Mvh

PA

Svar ja. Det låter som om din dragstång behöver justeras (en stång inuti halsen som

kan hjälpa halsen att öka eller minska kraften med vilken halsen håller emot det drag

som strängarna skapar). Om du är van kan du göra det själv, kolla om du behöver öka

eller släppa på spänningen (Släppa låter det som) genom att vrida åt det ena eller andra

hållet. Du kommer åt den genom att lossa på luckan uppe vid sadeln. Den sitter där under,

ofta får man meden hylsnyckel med gitarren, som passar. Dock avråder jag dig från att

gära det själv om du inte är van att stämma, intonera osv. Dragstången är generellt

bara steg ett i processen att få gitarren spelbar efter en torr vinter. Det kan (behöver inte)

krävas intonering, justering av stallet, stränghöjd osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Hmm, nej jag är inte van att skruva på gitarren, och man vill ju inte skada något på sin bäste vän 😉

Jag funderar nog på att låta en instrument verkstad titta på den. För en amatör som mig, kan man på något sätt underlätta för gitarren att inte påverkas av yttre omständigheter som väder o temperaturer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren är i nyskick, den köptes in för ca 2 år sedan, har varit MYCKET lite spelad på. Jag kan inte se något annat som behöver göras än att få just halsen "rak" igen.

Kan man kräva att Musikbörsen (där gitarren köptes) tar på sig justeringen på garanti? Eller är detta något man kan räkna med är helt normalt för gitarrer, nya som gamla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren är i nyskick, den köptes in för ca 2 år sedan, har varit MYCKET lite spelad på. Jag kan inte se något annat som behöver göras än att få just halsen "rak" igen.

Kan man kräva att Musikbörsen (där gitarren köptes) tar på sig justeringen på garanti? Eller är detta något man kan räkna med är helt normalt för gitarrer, nya som gamla?

Jag har köpt gitarrer nya både på börsen och 4-sound, och det har ingått ett års fria justeringar

i bägge fallen. Jag tror det är lite sent att komma nu, men du kan ju prova. Att halsen rör på

sig eller kröker sig är helt normalt (inom rimliga gränser).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren är i nyskick, den köptes in för ca 2 år sedan, har varit MYCKET lite spelad på. Jag kan inte se något annat som behöver göras än att få just halsen "rak" igen.

Kan man kräva att Musikbörsen (där gitarren köptes) tar på sig justeringen på garanti? Eller är detta något man kan räkna med är helt normalt för gitarrer, nya som gamla?

Halsen ska inte vara "rak" den skall ha en liten böj

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren är i nyskick, den köptes in för ca 2 år sedan, har varit MYCKET lite spelad på. Jag kan inte se något annat som behöver göras än att få just halsen "rak" igen.

Kan man kräva att Musikbörsen (där gitarren köptes) tar på sig justeringen på garanti? Eller är detta något man kan räkna med är helt normalt för gitarrer, nya som gamla?

På en två år gammal gitarr kan du glömma ett sådant åtagande, att halsen lever det är dessuton inget fel.

Hals, band och sadel är svårt men jag rekomenderar dig ändå att sätta in dig i ämnet och lära dig att göra själv!

Halsen kan du faktiskt justera själv med att vrida på muttern på toppen av dragstången men FÖRSIKTIGT!

Ett kvarts varv i taget är vad som gäller och gärna mindre, medsols rätar och motsols släpper och ger mer böj vad som är rätt avgörs av just strängrassel inklusive spelkänslan men med var gitarr följer en rekomendation på släppet alltså avtåndet strängens underkant och 5-7 bandet med E strängen nedtryckt på första och sista bandet.

OBS! Det kan ta ett dyngn för halsen att sätta sig helt så först på dagen därpå har du kvittot på om justeringen lyckats fullt ut. om inte så på igen men som sagt lugnt och metodiskt.

På modet idag är en så rak hals och så låg stränghöjd som bara är möjligt eller till och med oftast omöjligt utan det är som så att det är tillverkarens specs som gäller som grund om man vill ha ett fullt ut fungerade instrument så mitt tips till dig är att sök reda på din gitarrs specifikationer för det kan ju vara så idag att din gitarrs hals är satt för rak så vad den igentligen behöver är lite mera böj!

Jo då halsarna de lever men de blir ofta bättre med tiden och om Jacksson av idag är av samma kvalitet som de var för 20 år sedan så kommer du inte att behöva justera halsen många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, Onkel, för det utförliga svaret. Påverkar man intonering och annat när man justerar halsen?

Eftersom strängarna på min gitarr tar i typ vid 3:e bandet så måste min hals vara böjd motsatt håll hur strängarna drar, betyder detta att jag skall släppa på dragstången något? (alltså skruva motsols)

Se bifogad skiss hur jag menar. (ursäkta slarvigt ritat)

Jag uppskattar verkligen tipsen!

post-25375-1274452920_thumb.jpg

Redigerat av PowerAmp
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Onkel, för det utförliga svaret. Påverkar man intonering och annat när man justerar halsen?

Eftersom strängarna på min gitarr tar i typ vid 3:e bandet så måste min hals vara böjd motsatt håll hur strängarna drar, betyder detta att jag skall släppa på dragstången något? (alltså skruva motsols)

Se bifogad skiss hur jag menar. (ursäkta slarvigt ritat)

Jag uppskattar verkligen tipsen!

Tack, alltid trevligt att kunna bidra med litet.

Man skall se på gitarren som en levande enhet där var del är avhängig en annan och helt klart påverkas intoneringen av en halsjustering eftersom att halssadeln då kommer att flyttas en aning.

Jag gillar de engelska uttrycken, en backbow är vad du beskriver, du tänker helt riktigt så släpp på dragstången och var uppmärksam på effekten.

Sedan kan det tilkomma andra faktorer som t ex stränghöjden, och återigen så vill jag påpeka detta att sätta tillverkarens rekomendation som ett riktmärke och kring det kan man sedan laborera + - till något som passar en själv

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom strängarna ligger mot halsen när du trycker ner toner på de övre banden är halsen för rak, då kan du vrida dragstången ca 1/4 varv åt gången tills det blir bra. läs mer i länkarna nedan, finns även film klipp i sista länken.

här har du lite info om hur du intornerar och fixar halsen:

http://www.99.se/straenginstrument/111127-...sjustering.html

http://www.tungusta.se/INTONERING.htm

http://www.larmiggitarr.se/gitarrteknik/ju...a-gitarrhalsen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Skruvade på dragsstångsmuttern i helgen, något mindre än ett kvarts varv. Detta gav tillbaka möjligheten att faktiskt spela (!) på de övre banden igen. Dock är stränghöjden riktigt låg hela vägen, har varit så sedan den var ny, och något jag gillar, så länge det inte orsakar problem. Jag funderar ändå på att dra lite till på dragstången, för att ha lite mer "marginal".

Riktigt kul att mecka själv, era tips är mycket uppskattade 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...