Jump to content
Annons

Förstärkaren saknar (Send/Return) Effects Loop men vad gör det?


Kujas

Recommended Posts

Ja, hejsan.

Rörförstärkaren jag ska försöka köpa, en äldre Marshall 2203:a, saknar en effects loop där bak. Och eftersom jag använder mig av en hel del effekter när jag spelar så undrar jag om det kommer att rendera i sämre ljud om jag, efter hela min pedalkedja, därefter pluggar in direkt i Input uttaget på toppen?

Det finns ju sätt att "lösa" problemet, att då köpa ett "bygga-det-själv-kit" om man vill skruva och borra in en effects loop i förstärkaren, men jag vet inte om jag är så intresserad av det om det ändå inte, tja, spelar SÅ stor roll liksom.

Så ni som har lite mer koll på detta. Vad innebär det att förstärkaren saknar en effects loop om jag har en massa pedaler? Direkt in i Inputen är en no-go?

All info är finnemang!

Ciao,

V

(Vet inte vilken topic denna passar bäst i, denna eller effekter)

Redigerat av Kujas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Du kan få dist i reverb/delay, Chorus etc.

Vissa effekter mår bäst i effektloopen.

Har du gainer, kompressor, wahwah etc så kan du köra dem rakt in i input på stärkaren.

Men reverb/delay, chorus, flanger osv mår bäst i effektloopen.

Låt oss säga att man har en Octa Switch då. Skulle det innebära att man i så fall inte behöver en Effects loop i förstärkaren då?

För då gissar jag att om man t.ex. kör

Gura - Boss DD6 output - Förstärkare(Input)

Gura - boss DD6(send) - Förstärkare FX-Return - FX Send - Boss DD6 return - Boss DD6 output till Förstärkare Input.

Detta kommer inenbära att ljudet inte skiljer sig alls mellan dessa 2 exempel då? Utan Effects loopen handlar bara om att enklare dlea upp ljudet om man har en lång pedalkedja som går igenom varandra?

Då bör ju en Octa Switch, som möjlggör att man stänger av/sätter på pedal för pedal, beroende på hur man vill göra det, kunna ersätta effectsloopen hos en förstärkare? Just eftersom alla pedalerna inte går rakt igenom varandra.

"Men reverb/delay, chorus, flanger osv mår bäst i effektloopen" Eller är det helt enkelt bara så att det är så? 😄

Rör jag till det här nu? 😄

Redigerat av Kujas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...