Jump to content
Annons

Gitarr högtalar kabinet som monitor


Knappen

Recommended Posts

Hej

Jag använder Guitar Rig Kontrol (USB-gitarrförstärkar simulator), då jag sitter å plinkar på min gura.

Nu funderar jag om man skulle kunna använda ett Högtalarkabinett avsett att sättas efter en rörtopp, som monitor efter min Guitar Rig Kontrol.

Jag är ju ändå bara intresserad av mono när jag spelar elgitarr så, vad skulle krävas för att få ut ljudet i högtalarna?

Guitar Rig Kontrol, har följande utgångar.

Two balanced 1/4 TRS outputs with high/low switch (full scale and -14 dB, e.g. for guitar amps).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag använder Guitar Rig Kontrol (USB-gitarrförstärkar simulator), då jag sitter å plinkar på min gura.

Nu funderar jag om man skulle kunna använda ett Högtalarkabinett avsett att sättas efter en rörtopp, som monitor efter min Guitar Rig Kontrol.

Jag är ju ändå bara intresserad av mono när jag spelar elgitarr så, vad skulle krävas för att få ut ljudet i högtalarna?

Guitar Rig Kontrol, har följande utgångar.

Two balanced 1/4 TRS outputs with high/low switch (full scale and -14 dB, e.g. for guitar amps).

För att kunna driva ett gitarrkabinett måste du förstärka signalen upp till motsvarande nivå

som en topp har ur sig. Annars orkar inte signalen sätta fart på högtalarelementet. Du bör också

stänga av all kabinettsimulering i Guitar Rig, annars låter det dubbelapa, i o m att ditt riktiga,

fysiska kabinett också färgar signalen.

Med andra ord; du behöver en transparent effektförstärkare till utsignalen från ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord; du behöver en transparent effektförstärkare till utsignalen från ditt ljudkort.

Stärkaren behöver absolut inte vara "transparent". Han kan gott använda sin rörtop som han hade tänkt göra, blir bara roligare så länge han använder förstärkarsimuleringen med måtta och bara använder pedaler i GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna driva ett gitarrkabinett måste du förstärka signalen upp till motsvarande nivå

som en topp har ur sig. Annars orkar inte signalen sätta fart på högtalarelementet. Du bör också

stänga av all kabinettsimulering i Guitar Rig, annars låter det dubbelapa, i o m att ditt riktiga,

fysiska kabinett också färgar signalen.

Med andra ord; du behöver en transparent effektförstärkare till utsignalen från ditt ljudkort.

Transparent effektförstärkare låter perfekt.

Faktum är att jag tänkte skippa rörtoppen helt, min tanke när nämligen att bygga ihop ett eget kabinett för detta ändamål för att hålla ihop budgeten. Med "avsedd för rörtopp", va mer en fingervisning om vilket typ av kabinett det skall vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkaren behöver absolut inte vara "transparent". Han kan gott använda sin rörtop som han hade tänkt göra, blir bara roligare så länge han använder förstärkarsimuleringen med måtta och bara använder pedaler i GR.

Nej det behöver den absolut inte vara. Hade han tänkt att använda sin rörtopp alltså?

Tror ta mig tusan det står "Faktum är att jag tänkte skippa rörtoppen helt" 😄

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...