Jump to content
Annons

Tips (namedrop) på lyssning


Mr Keys

Recommended Posts

Hej,

planerar (fram till hösten) ett inköp av monitorer, och behöver lite hjälp med att namedropa några lyssningar som är större än genelec 8040 (lira kraftigare och djupare) med kostnadstak på 40.000kr. det innebär inte att dom måste kosta nära 40, men där är taket just nu.

tanken är att den nya lyssningen skall placeras snäppet längre bort än våra 8040....

ska självklart kolla runt noggrant, och låna testexemplar innan inköp....

Så, vad jag söker är lite namedroping, på märken och serier som man kan kolla upp....

Vilka Adam skulle passa?

Vilka Genelecs?

Klein & Hummel?

Yamaha?

flera märken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilka Adam skulle passa?

S3X-V. 😎 Har du vägarna förbi Malmö, så är du välkommen att provlyssna på mina. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på K+H O300. Ruggigt välbalanserat och detaljerat ljud och de spelar djupare än man tror när man ser dem. De har, i mitt tycke, dessutom en ljudbild som påminner rätt mycket om Genelec, så om du trivs bra med Genelec lär du inte ha några problem att konvertera till K+H. Om du trivs med 8040 är ju 8050 annars ett logiskt nästa steg om du vill ha mer bas. De spelar högt och djupt, men kan inte riktigt prestera samma mellanregister som O300.

Adam S3X-V kostar strax under 40 kkr för ett par. Har bara hört S3X-H och de låter kanonbra, i mitt tycke tom. lite för bra.

Focal Twin är också ett alternativ. Jag tycker de påminner rätt mycket om Adam's äldre serie. Om du gillar Adam kommer du troligen att gilla dessa. Vad gäller bas tycker jag dock att alla de tidigare nämnda högtalarna är roligare.

Mest oomph i sällskapet har Event Opal. Jösses vilken bas. De kändes en smula urgröpta dock, och jag upplevde att transienter kunde försvinna i dem.

Barefoot MM35 landar väl också strax under 40 kkr. De är tyvärr lite halvsvåra att hitta någonstans för provlyssning bara.

Musikbörsen på S:t Eriksplan har bl.a. S3X-H, O300, 8050 och Event Opal uppställda för lyssning. Sist jag var där fanns RCF Mytho 6 på hyllan, och Mytho 8 var på gång in sades det, så det finns rätt mycket kul att lyssna på där. Rackarns trevlig personal också!

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på K+H O300. Ruggigt välbalanserat och detaljerat ljud och de spelar djupare än man tror när man ser dem. De har, i mitt tycke, dessutom en ljudbild som påminner rätt mycket om Genelec, så om du trivs bra med Genelec lär du inte ha några problem att konvertera till K+H.

Hm... när jag jämförde O300 med 8050 så tyckte ag de lät väldigt olika (med fördel O300 då givetvis ...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... när jag jämförde O300 med 8050 så tyckte ag de lät väldigt olika (med fördel O300 då givetvis ...).

Jovisst låter de olika, men jag tycker ändå att det finns en hel del likheter. Men visst låter O300 bättre.

Har också bara hört 6:an, lät mycket bra, ska bli kul att höra 8:an.

Jepp! Mytho 6 lät kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...