Sargaroth Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 Jo tjena, Funderade lite över ovan nĂ€mnda; Sitter pĂ„ en iMac 20" med ett Apogee Duet. DĂ€rutöver har jag ju tvĂ„ stycken Monitor Bronze B1 samt en TEAC CR-H220-receiver. Har funderat tidigare pĂ„ att gĂ„ och köpa mig ett par KRK VXT6, eftersom de lĂ€t bra nĂ€r jag var och lyssnade pĂ„ dem pĂ„ muggen i Göteborg. De hade Ă€ven ett par Adam A7 och ett par blĂ„ Tannoy uppstĂ€llda. IgĂ„r referenslyssnade vi Ă€ven ett par Event SP8, NHT Pro (De Ă€ldre, sneda) samt ett par Genelec 8030. HĂ€r kommer med andra ord huvudfrĂ„gan; Skall jag kolla upp ett bra slutsteg för mina Monitor-högtalare och anvĂ€nda dem till mixning eller skall jag gĂ„ och skaffa mig ett par "riktiga" monitorer av nĂ„got annat mĂ€rke? Ăr lite halvnybörjare pĂ„ det dĂ€r med monitorer, sĂ„ bear with me đ
Sargaroth Postat 20 april 2010 TrÄdstartare Postat 20 april 2010 https://www.studio.se/index.php?showtopic=71104 BrÄkig trÄd, man fick sÄlla rÀtt kraftigt dÀr. Din slutpoÀng Àr alltsÄ att jag skall lyssna mig fram till om det Àr bra högtalare, oavsett om de Àr hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela? Mitt problem i det fallet Àr att jag inte har nÄgon koll pÄ slutsteg och dÀrmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med. /S
Demonproducenten Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 BrÄkig trÄd, man fick sÄlla rÀtt kraftigt dÀr. Din slutpoÀng Àr alltsÄ att jag skall lyssna mig fram till om det Àr bra högtalare, oavsett om de Àr hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela? Mitt problem i det fallet Àr att jag inte har nÄgon koll pÄ slutsteg och dÀrmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med. /S dom dÀr b1, hur stora Àr dom? tycker du dom funkar bra idag sÄ gör dom ju det
Gilbert Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 Din slutpoÀng Àr alltsÄ att jag skall lyssna mig fram till om det Àr bra högtalare, oavsett om de Àr hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela? Ja, bra högtalare Àr bra högtalare oavsett om det Àr passiva eller aktiva. Mitt problem i det fallet Àr att jag inte har nÄgon koll pÄ slutsteg och dÀrmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med. SÄ lÀnge steget orkar driva högtalarna ordentligt sÄ tror jag inte det Àr stor skillnad pÄ olika steg.
Demonproducenten Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 SÄ lÀnge steget orkar driva högtalarna ordentligt sÄ tror jag inte det Àr stor skillnad pÄ olika steg. alltsÄ mer watt hellre Àn mindre Àn vad högtalarna krÀver Ä anpassat ohm-tal (samma eller lÀgre Àn vad som stÄr pÄ högtalarna) sÄ inte högtalarna knÀcker slutsteget
Sargaroth Postat 20 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 april 2010 FĂ„r slĂ€pa med dem ner till studion och referenslyssna mot lite Dynaudio och Genelec dĂ„ đ. GĂ€llande receivern jag anvĂ€nder sĂ„ Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ om den Ă€r s.k. Source Direct. Varken EQ eller annat Ă€r aktiverat, och Apogee Duet-utgĂ„ngarna Ă€r pluggade rakt in i Aux 1. Inget att sĂ€ga om detta?
Sargaroth Postat 20 april 2010 TrÄdstartare Postat 20 april 2010 dom dÀr b1, hur stora Àr dom?tycker du dom funkar bra idag sÄ gör dom ju det 5,5" med en 1" Tweet.
Demonproducenten Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 5,5" med en 1" Tweet. det Àr riktigt smÄ dÄ? kÀnns som att du behöver komplettera med en sub för att fÄ Ànda ner i botten men det gÀller mÄnga mindre monitorer ocksÄ Frequency Response +/- 3dB: 55 Hz - 30 KHz Sensitivity (1W@1M): 88 dB Nominal Impedance: 6 Ohms Power Handling (RMS): 70 W Recommended Amplifier Requirements (RMS): 15 - 70 W sen Àr ÀndÄ frÄgan om dom Àr för smÄ.... att du kan tappa innan subben tar vid iofs stÄr det ju 55Hz +/-3... det finns ju en storebror till dom dÀr fördelen du har med dina b1 Àr vÀl att du har vant in din lyssning redan vilket kan va en fördel
Demonproducenten Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 Varken EQ eller annat Àr aktiverat inga bas/diskant rattar? ingen loudnessknapp? bör ju vara neutralt dÄ men inte sÀkert det Àr helt direct
James Blansing Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 (redigerat) Beroende pÄ vilken musik du gör kan det vara rÀtt stor chans att du kommer köra sönder antingen högtalarna eller receivern eller bÄde och. Eftersom bÄda Àr lite för klena för att anvÀndas som monitorsystem som ofta Äterger höga volymnivÄer under lÀngre perioder. Men kör du soft och undviker missljud och rundgÄng o.s.v. vid inspelning och mixning sÄ kan det ju fungera och det lÀr fungera bÀttre om inte optimalt med ett nytt slutseg som har bra skyddskretsar. Redigerat 20 april 2010 av James Blansing
Demonproducenten Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 monitorsystem som ofta Ă„terger höga volymnivĂ„er under lĂ€ngre perioder. đ jojo... man brukar ju sitta Ă„ köra sönder sin egen hörförmĂ„ga med högt ljud nĂ€r man mixar Ă„ trackar... man vinner ju verkligen nĂ„t pĂ„ det du börjar hamna pĂ„ debatts nivĂ„
James Blansing Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 đjojo... man brukar ju sitta Ă„ köra sönder sin egen hörförmĂ„ga med högt ljud nĂ€r man mixar Ă„ trackar... man vinner ju verkligen nĂ„t pĂ„ det Vad Ă€r det du inte förstĂ„r med ordet OFTA? Sitter man och spelar in t.e.x. en bas live sĂ„ mĂ„ste man ju ha viss volym som lĂ€tt kan förstöra ett klent baselement..
Sargaroth Postat 20 april 2010 TrÄdstartare Postat 20 april 2010 Jag har för vana att mixa pÄ rÀtt lÄg volym för att sedan dra upp det rÀtt högt och kÀnna av hur det lÄter, mest pÄ grund av att jag Àr rÀtt kÀnslig för diskant. Annars har jag bra hifianlÀggning samt bil att testa mixar i, sÄ det löser sig. Det konkreta slutförslaget lyder alltsÄ att övervÀga att skaffa en subb samt att informera mig om receiverns frekvensrespons? /s
Demonproducenten Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Vad Àr det du inte förstÄr med ordet OFTA? Sitter man och spelar in t.e.x. en bas live sÄ mÄste man ju ha viss volym som lÀtt kan förstöra ett klent baselement.. en bas live? va tuggar du om katten?
Demonproducenten Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Jag har för vana att mixa pÄ rÀtt lÄg volym för att sedan dra upp det rÀtt högt och kÀnna av hur det lÄter, mest pÄ grund av att jag Àr rÀtt kÀnslig för diskant. Annars har jag bra hifianlÀggning samt bil att testa mixar i, sÄ det löser sig. Det konkreta slutförslaget lyder alltsÄ att övervÀga att skaffa en subb samt att informera mig om receiverns frekvensrespons? /s lÄter som ett vettigt förfaringssÀtt tycker jag jag tycker framför allt att du ska skaffa ett rent slutsteg som Àr avpassat (vad gÀller watt och ohm) till dina högtalare (om du nu bestÀmmer dig för dom) sen det bÀsta om du lÀgger till en sub Àr att du vÀljer en med dubbelt (helst stÀllbart) delningsfilter som gör att du inte skickar basnivÄerna till dom andra högtalarna utan bara till subben dom flesta hemmasubbar har inte detta som jag tÀnker mÄste subben dela line nivÄ Ä sen skicka ut line nivÄ till din förstÀrkare som sen matar högtalarna - suben har oftast inbyggd egen amp sen tar det alltid lite tid att hitta rÀtt nivÄ pÄ sub kontra dom andra högtalarna - lÀtt att dra pÄ för mycket botten men till slut kan man fÄ ett mycket bra ljud dom smÄ högtalarna jobbar ofta mycket bÀttre Ä lÀttare om dom slipper ta hand om lÄgbas ocksÄ
Sargaroth Postat 24 april 2010 TrÄdstartare Postat 24 april 2010 lÄter som ett vettigt förfaringssÀtt tycker jag jag tycker framför allt att du ska skaffa ett rent slutsteg som Àr avpassat (vad gÀller watt och ohm) till dina högtalare (om du nu bestÀmmer dig för dom) sen det bÀsta om du lÀgger till en sub Àr att du vÀljer en med dubbelt (helst stÀllbart) delningsfilter som gör att du inte skickar basnivÄerna till dom andra högtalarna utan bara till subben dom flesta hemmasubbar har inte detta som jag tÀnker mÄste subben dela line nivÄ Ä sen skicka ut line nivÄ till din förstÀrkare som sen matar högtalarna - suben har oftast inbyggd egen amp sen tar det alltid lite tid att hitta rÀtt nivÄ pÄ sub kontra dom andra högtalarna - lÀtt att dra pÄ för mycket botten men till slut kan man fÄ ett mycket bra ljud dom smÄ högtalarna jobbar ofta mycket bÀttre Ä lÀttare om dom slipper ta hand om lÄgbas ocksÄ Ok, fÄr googla lite och Äterkomma. Tack för hjÀlpen samtliga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.