Jump to content
Annons

Nytt slutsteg eller aktiva monitorer?


Sargaroth

Recommended Posts

Jo tjena,

Funderade lite över ovan nämnda;

Sitter på en iMac 20" med ett Apogee Duet. Därutöver har jag ju två stycken Monitor Bronze B1 samt en TEAC CR-H220-receiver.

Har funderat tidigare på att gå och köpa mig ett par KRK VXT6, eftersom de lät bra när jag var och lyssnade på dem på muggen i Göteborg. De hade även ett par Adam A7 och ett par blå Tannoy uppställda. Igår referenslyssnade vi även ett par Event SP8, NHT Pro (De äldre, sneda) samt ett par Genelec 8030.

Här kommer med andra ord huvudfrågan; Skall jag kolla upp ett bra slutsteg för mina Monitor-högtalare och använda dem till mixning eller skall jag gå och skaffa mig ett par "riktiga" monitorer av något annat märke?

Är lite halvnybörjare på det där med monitorer, så bear with me 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bråkig tråd, man fick sålla rätt kraftigt där.

Din slutpoäng är alltså att jag skall lyssna mig fram till om det är bra högtalare, oavsett om de är hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela?

Mitt problem i det fallet är att jag inte har någon koll på slutsteg och därmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bråkig tråd, man fick sålla rätt kraftigt där.

Din slutpoäng är alltså att jag skall lyssna mig fram till om det är bra högtalare, oavsett om de är hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela?

Mitt problem i det fallet är att jag inte har någon koll på slutsteg och därmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med.

/S

dom där b1, hur stora är dom?

tycker du dom funkar bra idag så gör dom ju det

Link to comment
Dela på andra sajter

Din slutpoäng är alltså att jag skall lyssna mig fram till om det är bra högtalare, oavsett om de är hifi- eller referensmarknadsförda, eller har jag missuppfattat det hela?

Ja, bra högtalare är bra högtalare oavsett om det är passiva eller aktiva.

Mitt problem i det fallet är att jag inte har någon koll på slutsteg och därmed inte vet vad jag skall matcha högtalarna med.

Så länge steget orkar driva högtalarna ordentligt så tror jag inte det är stor skillnad på olika steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge steget orkar driva högtalarna ordentligt så tror jag inte det är stor skillnad på olika steg.

alltså mer watt hellre än mindre än vad högtalarna kräver

å anpassat ohm-tal (samma eller lägre än vad som står på högtalarna) så inte högtalarna knäcker slutsteget

Link to comment
Dela på andra sajter

Får släpa med dem ner till studion och referenslyssna mot lite Dynaudio och Genelec då 😛.

Gällande receivern jag använder så är jag inte säker på om den är s.k. Source Direct. Varken EQ eller annat är aktiverat, och Apogee Duet-utgångarna är pluggade rakt in i Aux 1. Inget att säga om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

5,5" med en 1" Tweet.

det är riktigt små då?

pic%20monitor%20audio%20b1.gif

känns som att du behöver komplettera med en sub för att få ända ner i botten

men det gäller många mindre monitorer också

Frequency Response +/- 3dB: 55 Hz - 30 KHz

Sensitivity (1W@1M): 88 dB

Nominal Impedance:

6 Ohms

Power Handling (RMS):

70 W

Recommended Amplifier Requirements (RMS):

15 - 70 W

sen är ändå frågan om dom är för små.... att du kan tappa innan subben tar vid

iofs står det ju 55Hz +/-3...

det finns ju en storebror till dom där

fördelen du har med dina b1 är väl att du har vant in din lyssning redan vilket kan va en fördel

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilken musik du gör kan det vara rätt stor chans att du kommer köra sönder antingen högtalarna eller receivern eller både och. Eftersom båda är lite för klena för att användas som monitorsystem som ofta återger höga volymnivåer under längre perioder. Men kör du soft och undviker missljud och rundgång o.s.v. vid inspelning och mixning så kan det ju fungera och det lär fungera bättre om inte optimalt med ett nytt slutseg som har bra skyddskretsar.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

monitorsystem som ofta återger höga volymnivåer under längre perioder.

🙂

jojo... man brukar ju sitta å köra sönder sin egen hörförmåga med högt ljud när man mixar å trackar... man vinner ju verkligen nåt på det

du börjar hamna på debatts nivå

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

jojo... man brukar ju sitta å köra sönder sin egen hörförmåga med högt ljud när man mixar å trackar... man vinner ju verkligen nåt på det

Vad är det du inte förstår med ordet OFTA? Sitter man och spelar in t.e.x. en bas live så måste man ju ha viss volym som lätt kan förstöra ett klent baselement..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för vana att mixa på rätt låg volym för att sedan dra upp det rätt högt och känna av hur det låter, mest på grund av att jag är rätt känslig för diskant. Annars har jag bra hifianläggning samt bil att testa mixar i, så det löser sig.

Det konkreta slutförslaget lyder alltså att överväga att skaffa en subb samt att informera mig om receiverns frekvensrespons?

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för vana att mixa på rätt låg volym för att sedan dra upp det rätt högt och känna av hur det låter, mest på grund av att jag är rätt känslig för diskant. Annars har jag bra hifianläggning samt bil att testa mixar i, så det löser sig.

Det konkreta slutförslaget lyder alltså att överväga att skaffa en subb samt att informera mig om receiverns frekvensrespons?

/s

låter som ett vettigt förfaringssätt tycker jag

jag tycker framför allt att du ska skaffa ett rent slutsteg som är avpassat (vad gäller watt och ohm) till dina högtalare (om du nu bestämmer dig för dom)

sen det bästa om du lägger till en sub är att du väljer en med dubbelt (helst ställbart) delningsfilter som gör att du inte skickar basnivåerna till dom andra högtalarna utan bara till subben

dom flesta hemmasubbar har inte detta

som jag tänker måste subben dela line nivå å sen skicka ut line nivå till din förstärkare som sen matar högtalarna - suben har oftast inbyggd egen amp

sen tar det alltid lite tid att hitta rätt nivå på sub kontra dom andra högtalarna - lätt att dra på för mycket botten

men till slut kan man få ett mycket bra ljud

dom små högtalarna jobbar ofta mycket bättre å lättare om dom slipper ta hand om lågbas också

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som ett vettigt förfaringssätt tycker jag

jag tycker framför allt att du ska skaffa ett rent slutsteg som är avpassat (vad gäller watt och ohm) till dina högtalare (om du nu bestämmer dig för dom)

sen det bästa om du lägger till en sub är att du väljer en med dubbelt (helst ställbart) delningsfilter som gör att du inte skickar basnivåerna till dom andra högtalarna utan bara till subben

dom flesta hemmasubbar har inte detta

som jag tänker måste subben dela line nivå å sen skicka ut line nivå till din förstärkare som sen matar högtalarna - suben har oftast inbyggd egen amp

sen tar det alltid lite tid att hitta rätt nivå på sub kontra dom andra högtalarna - lätt att dra på för mycket botten

men till slut kan man få ett mycket bra ljud

dom små högtalarna jobbar ofta mycket bättre å lättare om dom slipper ta hand om lågbas också

Ok, får googla lite och återkomma. Tack för hjälpen samtliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...