Jump to content
Annons

Ljudet bryts när jag lägger Guitar rig på insp. kanalen?


mattsster

Recommended Posts

Jag har alltid (för att spara lite på kraften) lagt guitar rig direkt på ingångskanalen i cubase och på så sätt spelat in gitarrspåret med effekten. Har precis bytt dator, ljudkort och OS från XP till vista, och nu funkar inte detta längre?!?!? När jag lägger guitar rig på ingångskanalen så bryts ljudet. Guitar rig får alltså ingen in-signal. testar jag att lägga någon annan plugg på ingångskanalen så funkar det fint. Det är bara guitar rig som så att säga bryter signalen av någon anledning. Någon som vet vad som kan vara felet??

Blir så trött när grejerna inte bara kan funka. Som tur är brukar det finnas duktiga och hjälpsamma personer här=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte om du lägger Guitar Rig på en stereokanal? Stereo in? För det beror ju på hur du har konfigurerat in- och utgångar i VST Connections...

Man måste väl skapa en Mono In för att kunna göra som du gör, att lägga på effekterna direkt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte om du lägger Guitar Rig på en stereokanal? Stereo in? För det beror ju på hur du har konfigurerat in- och utgångar i VST Connections...

Man måste väl skapa en Mono In för att kunna göra som du gör, att lägga på effekterna direkt....

Nu börjar det klarna för mig... i mitt fast track kort så sitter gitarringången som kanal 2 (right). varje gång jag öppnar en ny kanal för inspelning så måste jag alltid ändra ingången i cubase. detta behövde jag aldrig göra tidigare. Hur gör jag då för att ha en monokanal som ingångskanal? och kan jag konfigurera cubase så att jag alltid har kanal 2 (right) som första val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det klarna för mig... i mitt fast track kort så sitter gitarringången som kanal 2 (right). varje gång jag öppnar en ny kanal för inspelning så måste jag alltid ändra ingången i cubase. detta behövde jag aldrig göra tidigare. Hur gör jag då för att ha en monokanal som ingångskanal? och kan jag konfigurera cubase så att jag alltid har kanal 2 (right) som första val?

Kortet skickar ju signal till samma antar jag så det kan du ju inte ändra, men det är ju skillnad om du har EN Stereo IN eller två Mono In för det första, sen TROR jag (sitter inte framfrö Cubase nu) att du kan göra en till Default? Om du skapar en ny bus in som är Mono och gör den default och mekar lite så tror jag att du ska kunna få det att funka.

Jag har ett ljudkort med två ingångar men kör bara Stereo In och Stereo Out på det i Cubase VST Connections, sen ändrar jag bara till left eller right beroende på vart jag sätter i mic/gura...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kortet skickar ju signal till samma antar jag så det kan du ju inte ändra, men det är ju skillnad om du har EN Stereo IN eller två Mono In för det första, sen TROR jag (sitter inte framfrö Cubase nu) att du kan göra en till Default? Om du skapar en ny bus in som är Mono och gör den default och mekar lite så tror jag att du ska kunna få det att funka.

Jag har ett ljudkort med två ingångar men kör bara Stereo In och Stereo Out på det i Cubase VST Connections, sen ändrar jag bara till left eller right beroende på vart jag sätter i mic/gura...

Jo, du har helt rätt! Men hur skapar jag mono in kanal i cubase???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har helt rätt! Men hur skapar jag mono in kanal i cubase???

Gå in i VST Connections och skapa en ny bus som är Mono bara och döp den till något kanske och sätt den som Default tom om den nu inte gjorde det automatiskt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i VST Connections och skapa en ny bus som är Mono bara och döp den till något kanske och sätt den som Default tom om den nu inte gjorde det automatiskt...?

Så där ja, nu lirar det som jag vill=) he he, men hur gör jag den till Default så att det alltid är denna setup:en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...