petkarlsson Postat 18 april 2010 Dela Postat 18 april 2010 (redigerat) Hej!(antar att detta är den mest passande kategorin för tråden...) Jag skall redovisa ett arbete muntligt med detta tema. Som en del av min presentation hade jag tänkt att ha med lite åsikter från andra människor, som är insatta i ämnet, som en slags "intervju". Min fråga är alltså: Skulle någon av er som - i alla fall deltid - på något sätt arbetar med produktion, inspelning, mixning eller liknande, kunna skriva ett par rader om hur Ni upplever att det har varit under den tid ni har hållit på? Nämn gärna lite om de mål som Du och omvärlden strävade efter inom sin produktion då när Du började, kontra de mål som Du och omvärlden strävar efter idag. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på hur Ni anser att musikproduktionen påverkat våran miljö! Jag skulle vara enormt tacksam för ev. hjälp med detta! / Petkarlsson Redigerat 18 april 2010 av petkarlsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
petkarlsson Postat 18 april 2010 Trådstartare Dela Postat 18 april 2010 *Bump* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 18 april 2010 Dela Postat 18 april 2010 Jag tror snarare att det är våran miljö som påverkar musiken. -Arbetssituation -Livssituation -Nya intryck -Teknisk utveckling Allt återspeglar sig i musiken. Har man tur och råkar göra nått som ligger i tiden kan många identifiera sig med den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SHARPo Postat 29 april 2010 Dela Postat 29 april 2010 Då försökte man återskapa musik som man visste funkade, det svåra var att få det att låta bra (mastrat) med halvbra program och jludkort. Idag så har alla tillgång till samma teknik som feta studion inehåller för en liten peng, Då det är lätt att göra snygg musik men desto svårare att skapa ngt unikt, som passar i tiden och spelas upp för rätt person vid precis rätt tillfälle. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 29 april 2010 Dela Postat 29 april 2010 Samma arbetssätt andra verktyg bara. Man har bytt ut bandspelare, mixerbord och outboards mot en dator och mjukvara. Sedan har det alltid varit en utveckling på olika smarta burkar och numer pluggar. Men grundprincipen är den samma. Bra låt, bra arr, bra spelat, bra inspelat, bra mix och mastring då är man hemma. Ljudkvalitetsmässigt kan man säga att ljudtekniken demokratiserats. Det är billigare att skaffa sig en "studio" för att göra techno än det var för punkgenerationen att köpa en gura och stärkare.... Och i princip kan man för några få tusenlappar göra saker som för 20 år sedan kostade miljoner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på hur Ni anser att musikproduktionen påverkat våran miljö! antalet ljudvibrationer har ju ökat kraftigt sen 60 talet dom har blivit större också vilket förstås påverkar miljön en hel del det går inte bortse längre från att den globala rörvärmen minskat heller så miljöinverkan är nog på det hela taget kan man säga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 antalet ljudvibrationer har ju ökat kraftigt sen 60 taletdom har blivit större också vilket förstås påverkar miljön en hel del det går inte bortse längre från att den globala rörvärmen minskat heller så miljöinverkan är nog på det hela taget kan man säga Ljudvibrationerna har inte bara ökat i antal dom har blivit starkare vilket naturligtvis får en ännu tydligare påverkan. Angående den globala rörvärmen håller jag med, dessutom är det inte bara den direktverkande rörvärmen som minskar utan även avsaknad av rörinstrument som påverkar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) Ljudvibrationerna har inte bara ökat i antal dom har blivit starkare vilket naturligtvis får en ännu tydligare påverkan.Angående den globala rörvärmen håller jag med, dessutom är det inte bara den direktverkande rörvärmen som minskar utan även avsaknad av rörinstrument som påverkar. å andra sidan har den minskade åtgången av rörblad påverkat mangroveträden på ett positivt sätt och det här med lågbas riskerar att erodera landmassor i längden (en viss tvekan finns inom forskarvärlden ang detta, men jg tror dom flesta av oss ser vad som händer runt omkring oss)a Redigerat 30 april 2010 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.