Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är helt nybörjare vad gäller inspelning och redigering av musik så jag har en fråga om hur jag ska koppla sladdar och dyl...

Jag har en keyboard Yamaha DGX620 och vill koppla den till min laptop. Sen ska jag köpa ett ljudkort till datorn också, ett Tascam US-122MK2. Men vad jag undrar är vilka typer av sladdar behövs och var ska de kopplas för att det ska bli rätt mellan keybord-ljudkort-dator? Keyboarden har MIDI och USB-ingång...

Tack på förhand =)

//Angelica

Annons
Postat

Vill du använda de inbyggda ljuden i ditt keyboard lr ljud från en plugg i datorn?

Ditt keyboard har inte MIDI OUT utan MIDI over usb.

Keyboardet har heller ingen line out men du kan plocka hörlursutgången

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vill du använda de interna ljuden i din keyboard så använder du tele-tele (obalanserad) mellan keyboarden och ljudkortet. USB-kabel behöver du för att DAW ska kunna skicka midi till keyboarden så att du kan använda keyboardens ljud när du spelar upp midi.

Om du bara ska använda keyboarden som midi-klaviatur så räcker det med usb-kabeln.

Edit: Eftersom keyboarden endast har stereo tele ut via headphones-jacket så behöver du en kabel som har 1 stereotele i ena änden och 2 mono-tele i andra änden.

Redigerat av Hägglund

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.