Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag har alltid gillat lite mer udda instrument. så nu har jag bestämt mig för att köpa banjo o lära mig spela.

så tänkte om de är nån som spelar banjo och kan ge mig lite tips på vad jag ska ha för första banjo och om de är nått som e bra att börja med. och om de ska va 4 eller 5 strängad 😲

har sett att de finns ifrån 900kr upp till 20,000kr+ 😮 så jag tänkte om de finns nån bra men billig banjo.

ha de gött o hoppas de finns nån som spelar som kan hjälpa mig. 😛

Redigerat av Pöntuz
Annons
Postat

En kompis har en billig banjo och jag måste säga att den är inget vidare.. Skorrar och har sig. Vet inte vad den gick på men skulle tippa på runt 2000. Men det duger kanske som en första!

Postat

hmmm.... de är ju inget bra om den Skorrar o håller på.... men kanske om jag köper en begagnad för 2000 ?

pme (oregistrerad)
Postat

Vad är det egentligen som skiljer sig mot en gitarr? Alltid fingerplektrum?

Postat

Sen är det ju varianterna av banjo... Det finns ju "banjo-mandoliner", "banjo-gitarrer" osv...

Postat

banjo har mkt skönare ljud! om man inte jämför med en 12 akustisk.... dom har skönaste ljudet 😉 de är så man får öronorgasm

Postat (redigerat)

Uh, banjo och gitarr låter ju rätt olika. Sen är banjo stämd på ett annat sätt - om det inte är en banjogitarr man spelar på. Det är en banjo med sex strängar istället för fem och den är stämd likadant som en gitarr.

Edit: Eller var det nåt annat du menade?

Redigerat av Rabieshund
pme (oregistrerad)
Postat

Hur man spelar och hur de är stämda. Jag har sett banjos med olika längd på strängarna.

Postat

En vanlig 5-strängad banjo är stämd i ett öppet G och påminner lite om en ukulele då den översta strängen inte är basen. Du kan säkert hitta massa på youtube om hur man stämmer en banjo och liknande info. Man brukar spela med tumplektrum och det finns också plektrum som man sätter på fingrarna om man inte har några naglar.

• 1 år senare...
Postat

Jag har samlat och skrivit ihop lite av mina egna erfarenheter om hur man kommer igång och spelar 5-strängad banjo på http://spelabanjo.se. Speciellt riktad till nybörjare så att man snabbare kommer igång på rätt sätt och undviker de värsta felen.

Jag har även tagit med en hel del info om olika typer av banjos, speltekniker, skalor, ackord och allt annat man behöver kunna för att lära sig spela.

5-strängad banjo är inte extremt svårt att lära sig men brukar av de flesta anses som svårare än gitarr eftersom man tvingas komma in direkt på en ganska hög nivå. Man måste därför vara beredd på att sätta av en avsevärd tid under det första året för att man skall göra framsteg. En banjo (även en nybörjarbanjo) är också tyvärr rejält mycket dyrare än en nybörjargitarr. Som nybörjare måste man nog vara beredd på att ett "vettigt" instrument kostar mellan 3000 till 5000 kr.

En del okunniga kan ibland förledas att tro att banjo är ett simpelt instrument för okunniga "red-necks" som inte kan något om musik. Efter första lektionen så brukar dom flesta ändra uppfattning :-)

(Eftersom jag för länge sedan var pianolärare så har jag också med en hel del om övningsmetodik på sajten.)

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.