Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är gammal Cubase-användare men jobbar en hel del i Logic just nu.

Jag är ju van vid Cubase alldeles utomordentliga Drum-map editor när man vill rita trummor. Jag blir inte klok på hur den fungerar riktigt i Logic. Har läst manualen men blir inte klokare.

Jag har kastat in färdiga beats från ez-drummer och vill nu gå in och rita in cymbaler och dyl.

Pianorollen är ju inte att tänka på då alla trumslag bara är tunna streck där.

Jag har hittat Drum editorn under Hyperdraw > hyper > create GM Drum map eller något i den stilen, och då får jag fram en editor som ser alldeles utomordentlig ut, FÖRUTOM att alla slag även här har blivit tunna streck bara???

Hur mycket jag än zoomar är slagen bara tunna streck som inte går att markera???

Hur gör ni logic-användare?

Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

När jag gick över till Logic efter många år med Cubase undrade jag precis samma sak. Vad jag kommit fram till är att det finns ingen motsvarighet till Cubases underbara trumeditor utan man får helt enkelt lära sig vilken tangent i pianorollen som motsvarar vilket trumslag. Men det kanske är lika bra att lära sig eftersom det verkar vara en standard som alla följer så kan man det så kan man det sen 😲

Postat
Är gammal Cubase-användare men jobbar en hel del i Logic just nu.

Jag är ju van vid Cubase alldeles utomordentliga Drum-map editor när man vill rita trummor. Jag blir inte klok på hur den fungerar riktigt i Logic. Har läst manualen men blir inte klokare.

Jag har kastat in färdiga beats från ez-drummer och vill nu gå in och rita in cymbaler och dyl.

Pianorollen är ju inte att tänka på då alla trumslag bara är tunna streck där.

Jag har hittat Drum editorn under Hyperdraw > hyper > create GM Drum map eller något i den stilen, och då får jag fram en editor som ser alldeles utomordentlig ut, FÖRUTOM att alla slag även här har blivit tunna streck bara???

Hur mycket jag än zoomar är slagen bara tunna streck som inte går att markera???

Hur gör ni logic-användare?

Tror det är Äpple+6. Då öppnas pianorollen i eget fönster. Maximera. Zoom har du nere till höger i fönstret!

Postat

Antingen öppnar du pianorullen(tryck P) eller så använder du Ultrabeat där du har en vanlig klassisk trumsequencer. Jag själv kör oftast grundbeatet med vanliga wav samplingar direkt i arrange fönstret och sedan lägger jag percussion och annat groove aktigt i Ultrabeat. När jag vill leka idéer och annat är det oftast Reason och dess drumsequencer som används.

Hyperdraw är inte det smidigaste sättet att bygga trummor på i Logic, tycker jag iaf.

Om du vill zooma i pianorullen trycker du in Ctrl + någon av piltangenterna upp/ner/höger/vänster, då förstoras/minskas fönstret. Väldigt smidigt!

http://www.youtube.com/watch?v=1YCyt_wVuIc&translated=1 en liten video för Hypereditor som kanske visar dig allt du behöver veta.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.