Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är helt nybörjare med allt vad gäller inspelning och redigering av musik. Jag har en keyboard DGX620 Yamaha och nu vill jag kunna spela in musik jag spelar på den keyboarden och redigera musiken i ett program på min laptop.

Läste under en annan tråd där flera medlemmar här svararde en annan nybörjare att det kunde vara en bra start att köpa ett bra ljudkort och få med ett Cubase LE. Jag har hittat ett ljudkort på Musikbörsens hemsida som heter Lexicon Lambda Studio där man får med Cubase LE. Min fråga är helt enkelt om detta kan vara ett bra ljudkort att lägga pengarna på eller ska man leta vidare efter ett bättre ljudkort? Jag har Windows Vista på min dator (Fujitsu Siemens Amilo ca 1 år gammal om det kan vara till nytta).

Om jag nu skulle köpa detta ljudkort med Cubase LE, har jag då köpt det jag behöver för att sätta igång eller är det andra tillbehör som man ska köpa för att allt ska fungera? Vad behöver man för sladdar kopplade från keyboarden till dator och ljudkort?

Tack på förhand!

//Angelica

Annons
Postat

Jag har ett sådant ljudkort i min låtskrivarlya. Jag köpte det enbart för att jag fick det billigt och eftersom jag har tillgång till en studio med "riktig" utrustning så hade jag inga krav på kvalitet. Ville bara ha det för att ha möjlighet att spela in idéer. Jag vill starkt rekommendera dig att leta vidare. Det är bra mycket mer brus i dem än vad som sägs i informationen och det växer med tiden. Jag har redan bytt in ett kort mot ett nytt eftersom brus nivån var outhärdlig enligt mina öron och jag hör hur det andra kortet är på väg åt samma håll.

Postat (redigerat)

Musikbörsen har också Tascam US-122MK2 för bara några hundralappar till. Jag har föregångaren US-122L och tycker det låter skitbra! Cubase LE4 följer med det också. Däremot vet jag ingenting om lexiconkortet...

Edit: För att fortsätta svara på frågan så behöver du egentligen inte mycket mer än mikrofoner och instrument förstås.

Redigerat av lundberg
Postat (redigerat)

Har haft Tascam US-144, den äldre versionen och jag var supernöjd med den.

Tror jag fick Cubase LE till den om jag inte minns helt fel.

Kan inget om att koppla keyboards till dator, men ni som kan: är det inte så att man kopplar midi in/out samt ljudutgång från keyboarden till line-in på ljudkortet?

Annars kan man väl koppla keyboarden enbart via MIDI, du får då inte keyboardens ljud in i datorn men den fungerar som en MIDI-klaviatur och du kan då spela på mjukvaruinstrument typ synthar.

Redigerat av Nordlicht

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.