Jump to content
Annons

Delta 66 , 1010Lt, E-MU 1212M


ticcitocc

Recommended Posts

Jag har lÀnge varit inne pÄ kortet 1212M. Nu blev jag dock osÀker nÀr jag hittade de hÀr tvÄ andra korten; M-audio Delta 66 och 1010lt. 1010Lt har tydligen inbyggda mic preamps ? Den smarta extra boxen i Delta 66 kÀnns inte alls fel heller, att slippa krypa runt pÄ golvet Àr aldrig dumt. De verkar Àven ligga i samma prisklass... ge mig lite klarhet i det hÀr tack. Alla Äsikter om korten vÀlkomnas varmt !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT, och det jag kan sÀga att det lÄter bra, Àr stabilt, Àr billigt och framör allt vÀldigt prisvÀrt. :rolleyes:

Men bara om du kommer att anvÀnda flerkanals-inspelning.

Vad tÀnker du spela in?

Preampen har jag faktiskt aldrig testat, dÄ jag anvÀnder ett mixerbord.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tÀnker spela in piano, sÄng, mickad gitarr. Till en början i alla fall. SÄ de tvÄ preampsen mÄste jag ha ( om jag inte köper en extern + annat ljudkort dÄ ). Vad Àr det egentligen som man spelar in pÄ de 8 ingÄngarna som inte ha preamps ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man spear in precis samma sak, men man tar det genom ett mixerbord.

Eller sÄ line'ar man in bas/gitarr/elpiano/etc direkt till ljudkortet.

Men ska du bara spela in sjÀlv sÄ Àr det kanske bÀttre att köpa ett billigare ljudkort som Àr lika bra fast med mindre kanaler, och sen köpa tvÄ externa preamps.

Det kan du tjĂ€na pĂ„, PLUS att det blir bĂ€ttre ljud. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Blir det bĂ€ttre ljud ? 😛 Vad föreslĂ„r du i sĂ„ fall i preamp och ljudkortsvĂ€g ?

AngÄende att "linea" ljud direkt in utan preamp. Det Àr alltsÄ att koppla en kabel frÄn line out pÄ förstÀrkare in i ljudkortet, och motsatsen (bÀttre ljud?) att micka upp förstÀrkaren och anvÀnda preamp ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr man line'ar in gitarr eller elbas sÄ kopplar man in gitarren/elbasen rÀtt n i ljudkortet, utan förstÀrkare.

Men ett rÄd Àr ju att anvÀnda en DI-box, eller en bra (dyr?) förstÀrkar-simulator.

Fast nÀr det gÀller gitarr sÄ Àr det nog helt klart bÀst att micka den med en förstÀrkare.

AngÄende ljudkort sÄ finns det typ tuesn trÄdar om det, men ett M-Audio Audiophile 2496 tillsammans med Alto Alfa Mic Tube kanske kan vara nÄgot?

Det borde bli cirka 1900:- totalt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, den enda funktionen med dem korten Ă€r ju inspelningsfunktionen, och den funkar garanterat lika bra pĂ„ bĂ„da korten. 😛

1010LT Àr ju frÀmst till för att spela in mÄnga instrument samtidigt.

Om du tvunget vill ha ett ljudkort med inbyggda preamps sÄ finns det nog andra ljudkort som passar dig bÀttre, men jag har inte kollat upp det sÄ bra.

Men som sagt, det finns MÅNGA trĂ„dar angeĂ„nde detta, sĂ„ sök runt lite och du kommer garanterat hitta de flesta svar du söker. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet att det kan vara lite dyrt (3500:- pÄ Börsen) men vill ÀndÄ rekommendera

E-MU 1820 (inte 1820M, den Àr Ànnu dyrare).

Breakoutbox och tvÄ jÀttebra preamps.

Kolla in denom priset inte Àr alldeles för högt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det nĂ„gon som har Delta 66 ? Jag tycker det verkar bra pĂ„ specifikationerna med balanserade i/o och en breakout box. Om ingen kĂ€nner till nĂ„gon klyfta som inte jag sett mella Delta 66 och 1010Lt sĂ„ verkar det vara ett vĂ€ldigt bra kort för mig ? (Förutsatt att jag köper en Preamp.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...